Nye doktorgrader

Spesifikke glutamatreseptorer i spesifikke mikrokretser

Yifan Zhou disputerer 11.03.16 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "NMDA receptors in a rod pathway microcircuit”.

I sentralnervesystemet er det stimulerende signalstoffet glutamat ansvarlig for den raske signaloverføringen mellom nerveceller. Virkningen av glutamat på nervecellene formidles av membranbundne reseptormolekyler og glutamat kan virke på en rekke forskjellige slike reseptormolekyler. Det er antatt at aktivering av ulike reseptorer formidler ulike typer signaler, noe som er viktig for informasjonsbehandlingen i nervesystemet. Identiteten til og funksjonen av ulike typer glutamatreseptorer i bestemte kretser av nerveceller i øyets netthinne (retina) er bakgrunnen for undersøkelsene som Zhou har utført.

Nettverket av nerveceller som Zhou har undersøkt er ansvarlig for signalbehandlingen som finner sted når synssansen er mørkeadaptert, dvs. når vi bruker mørkesynet vårt en stjerneklar natt. Zhou har anvendt patchclamp-teknikken, en elektrofysiologisk metode som gjør det mulig å registrere ørsmå strømmer som utgjør grunnlaget for signalene som formidles mellom celler i nervesystemet. Ved å plassere tynne glasspipetter på nervecellene har Zhou undersøkt den elektriske responsen som utløses når cellene stimuleres. På denne måten fant Zhou at to typer nerveceller som formidler mørkesyn begge bruker en glutamatreseptor som kalles for NMDA-reseptoren, men at reseptorene i de to cellene er forskjellig fra hverandre. Dette resultatet er viktig fordi det var antatt at NMDA-reseptorer ikke var involvert i formidling av sansesignaler. I tillegg kan forskjellen i reseptortype mellom de to nervecelletypene tyde på at de spiller ulike funksjonelle roller i signalformidlingen.

Resultatene til Zhou bidrar med viktig informasjon når det gjelder kompleksiteten i signalformidlingen mellom nerveceller og hvordan forskjeller på molekylært nivå kan bidra til spesifikk signalbehandling i nervesystemet. Slik kunnskap har betydning for å forstå hvordan nervecellene kan endre sin funksjon når aktivitetsnivået endres og hvordan de reagerer på skade og sykdom.

Personalia

Yifan Zhou (f. 1987) studerte til en Bachelorgrad i klinisk farmakologi ved Anhui Medical University i Hefei i Kina og til en Mastergrad i biomedisin fra Universitetet i Uppsala i Sverige. Fra 2012 til 2015 arbeidet hun som ph.d.-stipendiat ved Insitutt for biomedisin ved Det medisinsk-odontologiske fakultet, Universitetet i Bergen under veiledning av prof. Margaret Veruki and prof. Espen Hartveit. Zhou arbeider nå i et bioteknologisk firma i Shanghai.