Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Steroidhormoner i utvikling og reproduksjon hos lakselus

Liv Sandlund disputerer 24.05.2016 for ph.d-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”Functional investigations of the Ecdysone Receptor and production of ecdysone in the salmon louse (Lepeophtheirus salmonis).”

Lakselusa er et lite krepsdyr med ytre skjelett som lever som parasitt på laksefisk i saltvann. Lakselusa livnærer seg av fiskens blod, slim og skinn som kan føre til sår på fisken ved høyt luseantall. Lakselusinfeksjoner er i dag det største sykdomsproblemet i norsk fiskeoppdrett. Det er derfor viktig å få grunnleggende kunnskap om biologien til lakselus for å bekjempe lakselusa i fremtiden.

I krepsdyr, samt alle andre dyr som skifter skall, er utviklingen og evnen til å formere seg styrt av ekdysteroid hormoner. Disse hormonene binder til en spesifikke mottaker kalt ekdysteroid reseptor (EcR) i cellekjernen. Sammen binder de til arvestoffet (DNA) hvor de bestemmer hvilke gener som skal uttrykkes og dermed hvilke oppgaver cellen skal utføre. Hvilke hormoner og hvordan de fungerer har frem til nå vært ukjent hos lakselus.

Motivasjonen med denne doktorgraden har vært å øke kunnskapen om hvordan dette hormonsystemet påvirker viktige biologiske prosesser i lakselus. Gjennom sin doktorgradsavhandling har Sandlund karakterisert ekdyson reseptoren (EcR) og undersøkt hva som skjer i lakselusa dersom man ”skrur av” dannelsen av EcR. Studiene viser at nedsatt EcR funksjon fører til alvorlige problemer i utviklingen av ulike organer samt økt dødelighet hos lakselus. I tillegg ble det observert at hunnlus med nedsatt EcR funksjon ikke produserte egg. Sandlund har videre i sin avhandling identifisert og studert enzymer viktig for produksjon av ekdysteroid hormoner. Resultatene fra disse studiene viser blant annet noen viktige avvik fra bananflue (Drosophila) som er modelldyr for studier av dette hormon systemet. Slike avvik gir viktig informasjon om evolusjonen av et konservert system. I tillegg ble det funnet en mulig regulator av disse enzymene og EcR. Arbeidet har gitt ny og viktig kunnskap om lakselusas biologi.

Personalia:

Liv Sandlund (født 1981) er oppvokst på Haslum i Bærum kommune. Hun studerte molekylærbiologi ved Universitetet i Bergen hvor hun fullførte mastergraden i 2011. I 2012 ble hun ansatt som stipendiat ved Lakselussenteret (SLRC) et senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI) ved Biologisk Institutt, Universitetet i Bergen. Hovedveileder for doktorgradsarbeidet har vært førsteamanuensis Sussie Dalvin, med Prof. Frank Nilsen og Prof. Rune Male som medveiledere.