Nye doktorgrader

Funksjon og arbeidsdeltakelse hos helsearbeidere

Tove Ask disputerer 22. juni for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Functional evaluation and work participation in health care workers with musculoskeletal disorders».

Muskel- og skjelettplager er blant de vanligste grunner til sykefravær og uføretrygd i Norge og andre vestlige land, og helse- og sosialsektoren har det høyeste sykefraværet.

Økt kunnskap om funksjonsnivået og hva som kjennetegner de som er sykmeldt versus ikke sykmeldt er viktig for å finne de beste tiltakene for denne gruppen.

Helsearbeidere som var sykmeldt eller sto i fare for å bli sykmeldt på grunn av muskel- og skjelettplager ble invitert til en funksjonsundersøkelse, og i alt 250 helsearbeidere i Bergen kommune deltok. Funksjonsundersøkelsen bestod av spørreskjema om funksjon, arbeid, helse, og smerte. I tillegg ble deltakerne testet for utholdenhet, styrke, bevegelse, avspenning og løftekapasitet. Deltakerne fikk med seg en skriftlig rapport fra undersøkelsen som oppsummerte de viktigste funnene og ga råd om tiltak.

Studiene viste at helsearbeidere som var fullt sykmeldt pga. muskel- og skjelettplager hadde lavere fysisk funksjonsnivå enn de som var i jobb tross plager.

Deltakerne rapporterte at funksjonsvurderingen ga dem økt kunnskap om sterke og svake sider og om hvordan de kunne håndtere sine muskel- og skjelettplager. Rapporten fungerte også som et kommunikasjonsverktøy både på arbeidsplassen og med eventuell behandler.

Personalia:

Tove Ask (1961) arbeider som spesialfysioterapeut ved Nakke- og ryggpoliklinikken ved Haukeland universitetssjukehus. Disputasen finner sted 22. juni kl. 12.15, Stort auditorium, Haukeland universitetssjukehus.