Institutt for klinisk odontologi
PhD Profil

På jakt etter ny diagnostikk

Johannes Maria Fischer er stipendiat ved Institutt for klinisk odontologi. Etter flere år som tannlege i Nord-Norge og på Vestlandet forsker han nå på kjeveleddaffeksjon hos barn med barneleddgikt.

Røntgen bilde
©2003 by BMJ Publishing Group Ltd and European League Against Rheumatism

Johannes Maria Fischer

Johannes Maria Fischer er en av de nyeste stipendiatene ved Institutt for klinisk odontologi. Han begynte som stipendiat etter flere års arbeid som tannlege.

Johannes er født i Nord-Tyskland og studerte odontologi i Wurzburg og Rostock. På en av reisene til Norge ble ideen født om å forene tilværelse i den fine norske naturen med tannlegeyrket. Dermed flyttet Johannes til Nord-Norge og jobbet som distriktstannlege i Harstad og Bardu. Etter flere år med tannlegepraksis i både Nord-Norge og på Vestlandet, flyttet Johannes til Bergen for å fordype seg i faget.

PhD-prosjektet

I sitt doktorgradsprosjekt ser Johannes Maria Fischer på kjeveleddsmerter hos barn og ungdom med barneleddgikt (juvenil idiopatisk artritt). Målet med prosjektet er å utvikle diagnostikkverktøy for tidlig oppdagelse av kjeveleddaffeksjon hos barn med barneleddgikt. Barneleddgikt rammer 1-2 av 1000 barn og forårsaker kronisk betennelse i ett eller flere ledd i kroppen. Leddene blir stive, betente og smertefulle. For øyeblikket er det mangel på rutiner for diagnostisering av kjeveleddsmerter. Med tidligere og bedre diagnostikk kan man unngå feildiagnostikk og feilbehandling. Riktig diagnostikk kan hjelpe til å unngå leddskader, avverge andre tilknyttede komplikasjoner som vekstforstyrrelser, hjelpe med behandling og øke livskvalitet hos barn som lider av denne sykdommen.

En del av større forskningsmiljø

Forskningsprosjektet er en del av den større studien "Kjeveleddaffeksjon hos barn med barneleddgikt – Bildediagnostikk, beinhelse og munnhelse – betydning for livskvalitet".  Det er et omfattende prosjekt som spenner over flere byer i Norge (Bergen, Trondheim, Tromsø) og som også har et internasjonalt samarbeid med andre Europeiske institusjoner (Amsterdam, London).