Institutt for klinisk odontologi
Forsker Grand Prix 2015

Bygging av nytt bein gav Cecilie pokalen i Forsker Grand Prix 2015

Doktogradsstipendidat Cecilie Gjerde ved Institutt for klinisk odontologi vant i delfinalen i Forsker Grand Prix 2015 med sin forskning på mulighetene for å dyrke frem nytt bein i munnhulen.

Bildet viser Cecilie som vant Forsker Grand Prix delfinale i Bergen 2015
Doktogradsstipendiat Cecilie Gjerde vant Forsker Grand Prix 2015
Jørgen Barth

Forsker Grand Prix ble arrangert for 6.gang i Bergen, og 9 stipendidater fra hele Bergen konkurrerte om hvem som best formidlet sin forskning fra scenen i den nye Universitetsaulaen.

Cecilie Gudveig Gjerde fra Institutt for klinisk odontologi har stilt seg spørsmålet: Er det mulig å lage nytt bein av kroppens egne celler?

Cecilie Gudveig Gjerde er tannlege og utdannet oral kirurg og har i flere år arbeidet med pasienter som av ulike årsaker har behov for å fått nytt kjevebein. I sitt doktorgradssprosjekt har hun forsket på om det er mulig å ta i bruk stamceller for å bygge nytt bein i munnhulen.

Du kan lese mer om arbeidet til Cecilie Gudveig Gjerde i denne artikkelen her i Bergens Tidende