Hjem
  • E-postSvein.Michelsen@uib.no
  • Telefon+47 55 58 21 61+47 971 70 085
  • Besøksadresse
    Christies gate 17
    5007 Bergen
  • Postadresse
    Postboks 7802
    5020 Bergen
Vitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2023). Out of the ivory tower: an explanation of the policy advisory roles of political scientists in Europe. European Political Science.
  • Vis forfatter(e) (2021). Training agencies as intermediary organisations in apprentice training in Norway and Switzerland: general purpose or niche production tools? Journal of Vocational Education and Training. 21 sider.
  • Vis forfatter(e) (2021). The Norwegian vocational college: heterogenous aggregate of intermediate educations, or a parallel pillar to higher academic education? Berufs- und Wirtschaftspädagogik. 1-15.
  • Vis forfatter(e) (2019). Scandinavian Higher Education Governance – Pursuing Similar Goals through Different Organizational Arrangements. European Policy Analysis. 190-209.
  • Vis forfatter(e) (2017). Higher education learning outcomes and their ambiguous relationship to disciplines and professions. European Journal of Education. 56-67.
  • Vis forfatter(e) (2016). Shaping perceptions of a policy instrument: The political-administrative formation of learning outcomes in higher education in Norway and England. Higher Education Policy. 399-417.
  • Vis forfatter(e) (2015). Introduksjon til temanummer om miljø og styring. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift. 187-196.
  • Vis forfatter(e) (2015). European Universities as Complete Organizations? Understanding Identity, Hierarchy and Rationality in Public Organizations. Public Management Review. 1444-1474.
  • Vis forfatter(e) (2013). Lærarane, LO og funksjonærane 1945-2002. Arbeiderhistorie. 125-145.
  • Vis forfatter(e) (2013). Comparing HE policies in Europe. Higher Education. 113-133.
  • Vis forfatter(e) (2012). Governmental steering, reform and the institutionalization of student interest in higher education in Norway. European Journal of Higher Education. 20-31.
  • Vis forfatter(e) (2011). Students and the Governance of Higher Education in Norway. Tertiary Education and Management. 219-231.
  • Vis forfatter(e) (2010). Ungdom, lærlingordning og overgang til arbeidsmarkedet : endringer fra 1994 til 2008. Søkelys på arbeidslivet. 175-190.
  • Vis forfatter(e) (2010). Towards the Two-cycle Degree Structure: Bologna, Reform and Path Dependency in German and Norwegian Universities. Higher Education Policy. 227-245.
  • Vis forfatter(e) (2010). Humboldt meets Bologna. Higher Education Policy. 151-172.
  • Vis forfatter(e) (2010). Conclusion. Higher Education Policy. 285-293.
  • Vis forfatter(e) (2003). Hvem skal pleie oss når vi blir gamle? Om forsøket på å modernisere det kulturelle og sosiale grunnlaget for pleie- og omsorgsutdanning. Tidsskrift for velferdsforskning. 17-29.
  • Vis forfatter(e) (2000). Norvege: Réforme de la formation professionelle. Panorama : International Journal of Comparative Religious Education and Values. 28-30.
  • Vis forfatter(e) (2000). Mot den nye kommunen. Om lokalstyre og velferdsstatens profesjoner. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift. 35-50.
  • Vis forfatter(e) (2000). Mot den nye kommunen : om lokalstyret og velferdsstatens profesjoner. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift. 33-50.
  • Vis forfatter(e) (2000). Mot den nye kommunen : om lokalstyret og velferdsstatens profesjoner. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift. 33-50.
  • Vis forfatter(e) (1998). Apprentice Socialisation, Biography and Organisation. Socieal conditions for vocational training in Norwegian industry. Work of hands and work of mind in times of change..
Rapport
  • Vis forfatter(e) (2015). Om arbeidet med kvalitet i fag- og yrkesopplæringen». .
  • Vis forfatter(e) (2015). Institutional innovations in Norwegian VET - responses to key challenges. .
  • Vis forfatter(e) (2014). Origins and development of VET 1850- 2008. - an investigation into the Norwegian case. .
  • Vis forfatter(e) (2011). Prøvenemndenes arbeid med fag- og svenneprøver: en undersøkelse av fem fag. .
  • Vis forfatter(e) (2007). VET-LSA (International Comparative Large Scale Assessment in Vocational Education and Training) - En forstudie. .
  • Vis forfatter(e) (2006). Kvaltitetsreformen møter virkeligheten. Delrapport 1. .
  • Vis forfatter(e) (2006). Kvalitetsreformen møter virkeligheten. .
  • Vis forfatter(e) (2006). Kvalitetsreformen mellom undervisning og forskning Delrapport nr 10. Evaluering av Kvalitetsreformen. .
  • Vis forfatter(e) (2006). Evaluering av Kvalitetsreformen: Delrapport 1: Kvalitetsreformen møter virkeligheten. .
  • Vis forfatter(e) (2006). Evaluering av Kvalitetsreformen. Sluttrapport. .
  • Vis forfatter(e) (2000). Mot en ny kommunal arbeidsgiverrolle? : lokal organisering, kommunale arbeidsgiverroller og forholdet til profesjonene. 7-2000. 7-2000. .
  • Vis forfatter(e) (2000). Mot en ny kommunal arbeidsgiverrolle? : lokal organisering, kommunale arbeidsgiverroller og forholdet til profesjonene. 7. 7. .
  • Vis forfatter(e) (1998). Høgskolereformen og lærerutdanningen. 12. 12. .
  • Vis forfatter(e) (1998). Fagopplæring og organisasjon mellom reform og tradisjon. En evaluering av reform 94. Sluttrapport. .
  • Vis forfatter(e) (1997). Modernisering av Fagopplæringens styringsinstitusjoner. 1. 1. .
  • Vis forfatter(e) (1997). Lokalstyre og velferdsstatens profesjoner. -. -. .
  • Vis forfatter(e) (1996). Fagopplæring og administrasjon mellom tradisjon og reform. I: Yrkesutdanning og fagopplæring under en moderniseringsoffensiv. .
  • Vis forfatter(e) (1995). Yrkessosialisering, biografi og organisasjon - En undersøkelse av fagopplæring i norsk verkstedsindustri. .
Populærvitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2013). Nasjonalt system og lokalt arbeid.
  • Vis forfatter(e) (2007). Evaluering av kvalitetsreformen. Presentasjon av sluttrapporten.
  • Vis forfatter(e) (2006). Kvalitetsreformen et nytt kunnskskapssregime i norsk høyere utdanning? Foreløpige resultater fra den nasjonale evalueringen av kvalitetsreformen.
  • Vis forfatter(e) (1995). Forskningens rolle i utforming av utdanningspolitikk.
  • Vis forfatter(e) (1995). Deltakelse på SkoleKULTs forskningsseminar.
  • Vis forfatter(e) (1995). Deltakelse på Konferanse om omorganisering av høgre utdanning.
Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2023). University Governance - from group- to corporate enterprise.
  • Vis forfatter(e) (2023). Norwegian higher vocational education (HVE) - between academic drift and the labour market turn.
  • Vis forfatter(e) (2020). Policy Making as Dialogue?
  • Vis forfatter(e) (2020). Managerial policy making and the higher education merger reform in Norway.
  • Vis forfatter(e) (2019). Political science and the Norwegian policy advisory system.
  • Vis forfatter(e) (2019). Political science and the Norwegian policy advisory system.
  • Vis forfatter(e) (2019). Making European Political Science Matter.
  • Vis forfatter(e) (2016). “Caught between VET and higher academic culture. The Norwegian Fagskole Council“.
  • Vis forfatter(e) (2016). The historical evolution of vocational education and training in the Nordic countries.
  • Vis forfatter(e) (2016). Higher Education Learning Outcomes and their ambiguous relationship to disciplines and professions.
  • Vis forfatter(e) (2016). Explorations into the Nordic model of VET.
  • Vis forfatter(e) (2016). Evolution of the Nordic VET-systems – path dependencies and reorientations.
  • Vis forfatter(e) (2016). Actor Constellations and Policy Making.
  • Vis forfatter(e) (2015). The Norwegian VET model – historical trajectories and path dependencies.
  • Vis forfatter(e) (2015). The Norwegian VET model – historical trajectories and path dependencies.
  • Vis forfatter(e) (2015). Political-Administrative Regimes and University Governance.
  • Vis forfatter(e) (2015). Fagopplæring som produktive begrensninger og partenes rolle – et historisk riss av norsk fagopplæring .
  • Vis forfatter(e) (2014). The Landing of a Policy Instrument.
  • Vis forfatter(e) (2014). Patterns of University Governance. Organizational Centralization and Engagement in European Universities.
  • Vis forfatter(e) (2014). Patterns of University Governance.
  • Vis forfatter(e) (2014). Learning from the Nordic countries: the case of Norwegian VET- origins and early development 1860- 1950 Published in «proceedings from History of Vocational Education and Training (VET): Cases, Concepts and Challenges International Research Conference University of Zurich.
  • Vis forfatter(e) (2014). Collective skill formation and Politico-administrative Systems: a commetn to Busemeyer/ Trampusch from a NOrwegian political science perspective.
  • Vis forfatter(e) (2014). Collective skill formation and Politico-administrative Systems: a comment to Busemeyer/Trampusch from a Norwegian political science perspective Paper presented in the VETNET strand of ECER in Porto, September 2014.
  • Vis forfatter(e) (2013). The formation of local quality work in a hybrid VET system: A Norwegian exemplar.
  • Vis forfatter(e) (2013). The formation of a National Quality assessment system and local quality work in VET: A Norwegian case study.
  • Vis forfatter(e) (2013). Structuring perceptions of performance: Transforming Universities in Europe.
  • Vis forfatter(e) (2013). Structuring perceptions of governance: Transforming Universities in Europe.
  • Vis forfatter(e) (2011). States, policy networks and academic power in higher education governance – the Changing Scope and Form of State-University Relationships.
  • Vis forfatter(e) (2011). Making policies for better performance - bureaucratic steering, policy networks and academic power.
  • Vis forfatter(e) (2006). Utfordringer for kvalitetsreformen.
  • Vis forfatter(e) (2006). University reforms - Change and continuity in the Norwegian case”.
  • Vis forfatter(e) (2006). The Bologna process and University reform - Change and continuity in the Norwegian case.
  • Vis forfatter(e) (2006). Kvalitetsreformen og internasjonalisering.
  • Vis forfatter(e) (2006). Evaluering av kvalitetsreformen - strukturelle skillelinjer og holdninger hos fagpersonalet.
  • Vis forfatter(e) (2006). Evaluering av kvalitetsreformen.
  • Vis forfatter(e) (2005). On the dynamics of the emerging system of quality assurance and accreditation in Norwegian higher education.
  • Vis forfatter(e) (2005). Lærerforbundets historie.
  • Vis forfatter(e) (2005). Evaluering av kvalitetsreformen - resultater av ny studiestruktur?
  • Vis forfatter(e) (2005). Evaluering av kvalitetsreformen - ny studiestruktur.
  • Vis forfatter(e) (2002). The role of local training agencies in the modernization of the Norwegian apprenticeship system.
  • Vis forfatter(e) (2001). Social competence and education for care work - some Norwegian dilemmaes.
  • Vis forfatter(e) (2000). Kommunale reformstrategier og forholdet mellom politikk og profesjon.
  • Vis forfatter(e) (1998). Mot den nye kommunen : framlegg til program for studie av lokalstyre og velferdsstatens profesjoner : paper.
Leder
  • Vis forfatter(e) (2010). Foreword. Higher Education Policy. 149-150.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Vis forfatter(e) (2018). Vocational Education in the Nordic Countries: The Historical Evolution. Routledge.
Fagbok
  • Vis forfatter(e) (2005). Lærarforbundet – mangfald og fellesskap. Historia om Lærarforbundet og organisasjonane som danna forbundet. Vigmostad & Bjørke.
  • Vis forfatter(e) (2002). Faglige forbindelser. Profesjonsutdanning og kunnskapspolitikk etter høgskolereformen. Fagbokforlaget.
  • Vis forfatter(e) (2002). Faglige forbindelser. Fagbokforlaget.
  • Vis forfatter(e) (1999). Lærerutdanningen under Høgskolereformen. Norges Forskningsråd.
Kompendium
  • Vis forfatter(e) (1994). Yrkessosialisering, biografi og organsisasjon. En empirisk studie av fagopplæring og yrkessosialisering i norsk verkstedsindustri.
Hovedfagsoppgave
  • Vis forfatter(e) (2005). Kompetansereformens inntreden i to vestlandsfylker - En studie av fylkeskommunal iverksetting av Kompetansereformen på videregående skiles nivå, med fokus på helse og sosialfagene.
  • Vis forfatter(e) (2004). Økt politisering av risikoprioritering? En komparativ studie av risikoprioritering i norsk og svensk næringsmiddelkontroll i lys av relasjoner til politikk og vitenskap.
  • Vis forfatter(e) (2004). Styring eller ledelse, kan rektor velge? : en studie av rektors handlingsrom i spenningen mellom tradisjonell rolle og lokal frihet.
  • Vis forfatter(e) (2004). Entrepreneur against all the odds? On the university's role in the formation of student entrepreneurs.
  • Vis forfatter(e) (2004). Aetat: en organisatorisk kameleon. En studie av endringsprosesser i Aetat fra 1990 til 2003.
Mastergradsoppgave
  • Vis forfatter(e) (2006). The University intellectual - Critic or Expert?
  • Vis forfatter(e) (2006). Problems of higher education in Bangladesh: A study on the performance of the teachers of Islamic University, Kushtia.
  • Vis forfatter(e) (2006). Job satisfaction among female teachers: A study on primary schools in Bangladesh.
  • Vis forfatter(e) (2006). Fristilling av kommunal tjenestevirksomhet. En studie av fristilling av kollektivtrafikken i Bergen på 1990-tallet.
  • Vis forfatter(e) (2006). Frihet uten ansvar? En normativ analyse av sivil ulydighet og medborgerlig dannelse i moderne demokrati.
  • Vis forfatter(e) (2006). En oppskrift - flere tolkninger. En undersøkelse av mellomlederes møte med IA-avtalen.
  • Vis forfatter(e) (2006). Alienation of higher education? Investigating Norwegian Initiatives of the General Agreement on Trade in Services.
Populærvitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2006). Den norska Kvalitetsreformen utvärderast Høgskolverket www.hse.se. Internationelle utblickar. 9 sider.
  • Vis forfatter(e) (2005). Ny gradsstruktur: Kvalitet eller effektivitet? Forskningspolitikk. 11-12.
  • Vis forfatter(e) (2005). Kvalitetsreformen møter praksis. Forskningspolitikk. 8-9.
  • Vis forfatter(e) (1999). Klassekampen og Reform94. Klassekampen.
Kronikk
  • Vis forfatter(e) (2023). Vil regjeringen gamble med 50 000 læreplasser? Dagsavisen.
  • Vis forfatter(e) (2008). Rektor er ikke allmektig. Bergens Tidende.
Doktorgradsavhandling
  • Vis forfatter(e) (2018). Juridification of Health Care: The Act on Patients’ Rights and Clinical Judgment.
  • Vis forfatter(e) (2007). Utdanningsreformer som moderniseringsoffensiv.
  • Vis forfatter(e) (1996). Yrkessosialisering, biografi og organisasjon : en undersøkelse av fagopplæring i norsk industri.
Intervju
  • Vis forfatter(e) (2006). Kvalitetsreformen ble kvantitetsreformen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vis forfatter(e) (2022). Universitetsdemokratiet. 37 sider.
  • Vis forfatter(e) (2022). The New Abundance of Policy Advice: The Advisory Roles of Political Scientists in Norway. 28 sider.
  • Vis forfatter(e) (2022). Governing monitoring in a hybrid VET system. New governance structures and monitoring practices in Norway. 26 sider.
  • Vis forfatter(e) (2020). Making policies for better performance – Explaining higher education reform policies in Europe. 15 sider.
  • Vis forfatter(e) (2020). Making European Political Science Matter: Policy Advice by European Political Scientists. 22 sider.
  • Vis forfatter(e) (2018). The historical evolution of vocational education in the Nordic countries. 23 sider.
  • Vis forfatter(e) (2018). The case of Norwegian VET - origins and early development 1850-1945. 18 sider.
  • Vis forfatter(e) (2018). Norwegian VET and the ascent and decline of social democracy 1945-2015. 25 sider.
  • Vis forfatter(e) (2018). Conclusions. 41 sider.
  • Vis forfatter(e) (2017). University Governance – Organizational Centralization and Engagement in European Universities. 27 sider.
  • Vis forfatter(e) (2017). Political-Administrative Structures and University Policies. 33 sider.
  • Vis forfatter(e) (2017). Actor Constellations and Policy Making. 24 sider.
  • Vis forfatter(e) (2016). The case of Norwegian VET - Origins and Early Development 1860-1930. 18 sider.
  • Vis forfatter(e) (2016). Same but different - The emergence of VET in three Nordic countries. 22 sider.
  • Vis forfatter(e) (2015). The Norwegian VET model - path formation and path dependencies. 13 sider.
  • Vis forfatter(e) (2014). Støtteenhet, grunnenhet eller utfører? 19 sider.
  • Vis forfatter(e) (2014). Lektorene. Lærere, embetsmenn og funksjonærer. 34 sider.
  • Vis forfatter(e) (2014). Learning from the Nordic countries: the case of Norwegian VET- origins and early development 1860- 1950. 4 sider.
  • Vis forfatter(e) (2012). Kvalitetsarbeid, kvalitetstyring og kvalitetsvurdering. 20 sider.
  • Vis forfatter(e) (2012). Apprenticeship, Youth and Labour Market Outcomes - A Diachronic Investigation into the Norwegian Case. 20 sider.
  • Vis forfatter(e) (2011). Quality Assurance and Accreditation in Norwegian Higher Education: A Tale of Two Universities in Times of Change. 32 sider.
  • Vis forfatter(e) (2009). Reform policies and change processes in Europe. 19 sider.
  • Vis forfatter(e) (2008). Veier fra yrkesopplæring til arbeidsliv. En studie av det norske overgangsregimets effektivitet. 84 sider.
  • Vis forfatter(e) (2008). The university as enterprise and academic co-determination. 22 sider.
  • Vis forfatter(e) (2008). Læreplasser mellom politikk og konjunkturer. 11 sider.
  • Vis forfatter(e) (2008). How the number of apprenticeships are influenced by policy and economic cycles. 11 sider.
  • Vis forfatter(e) (2007). Arbeidslivsrelasjoner i endring. Om det akademiske ansettelsesforholdet og fagforeningenes medvirkning innen universitetet. 26 sider.
  • Vis forfatter(e) (2004). Who will nurse us in our old age? - on the erosion of social and cultural Preconditions for Care Education. 20 sider.
  • Vis forfatter(e) (2004). Building the new Governance in Norwegian apprentice organixation. 21 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). Some remarks on Norwegian Vocational Education and training policies and lifelong learning. 12 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). Profesjonar, stat og lokalstyre : om kommunen som iverksettar av statleg velferdsreformer. 25 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). Profesjonar, stat og lokalstyre : om kommunen som iverksettar av statleg velferdsreformer. 25 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). Profesjon, stat og lokalstyre. Om kommunen som iverksettar av statlege velferdsreformar. 25 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). Når styringsambisjoner møter en profesjonsutdanning. Om lærerutdanningen og høgskolereformen. 36 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). Kommunal organisering og posisjoneringa av profesjonane. 16 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). Kommunal organisering og posisjoneringa av profesjonane. 16 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). Kommunal organisering og posisjonering av profesjonane. 16 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). Introduksjon. 4 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). Introduksjon. 8 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). Administrasjonen av misnøye. Om kommunen som arbeidsgjevar. 25 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). Administrasjonen av misnøye. Om kommunen som arbeidsgjevar. 25 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). Administrasjonen av misnøye. Om kommunen som arbeidsgjevar. 26 sider.
  • Vis forfatter(e) (2001). The New Careworker - Expanding the Apprentice System into new Fields of Work. 20 sider.
  • Vis forfatter(e) (1999). Mot en ny fagopplæringsordning? 29 sider.
  • Vis forfatter(e) (1999). Apprentice socialization, Biography and Organization. Social conditions for vocational training in Norwegian Industry. 27 sider.
  • Vis forfatter(e) (1997). Opplæringskontorene i det nye fagopplæringssystemet.
  • Vis forfatter(e) (1996). Fagopplæringen i det kommunale sjølstyret. 22 sider.
Leksikonartikkel
  • Vis forfatter(e) (2020). Higher Education Department Structures: Norway. . I:
    • Vis forfatter(e) (2020). SAGE Encyclopedia of Higher Education.
Annet
  • Vis forfatter(e) (2006). Den nye studiestrukturen. 27-48.
Poster
  • Vis forfatter(e) (2002). The social and cultural preconditions for care education – Erosion, renewal or continuation?
  • Vis forfatter(e) (1999). Den nye kommunen - mellom hierarkisk styring og dialogisk partnerskap? : et sammenliknende perspektiv på velferdsreformer før og etter ny kommunelov.
Briefs
  • Vis forfatter(e) (2021). Policy processes shaping the Norwegian Structural Reform.
Fagartikkel
  • Vis forfatter(e) (2003). Ørneblikk på Kvalitetsreformen. Forskningspolitikk. 2 sider.
Faglig kapittel
  • Vis forfatter(e) (2014). Opplæringskontorenes rolle i kvalitetsarbeidet. . I:
    • Vis forfatter(e) (2014). Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på opplæringen i bedrift. Rapport 3 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. 12. 12. .
  • Vis forfatter(e) (2013). Nasjonalt system og lokalt arbeid: Om kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. 97-157. I:
    • Vis forfatter(e) (2013). Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på skoleopplæringen: Rapport 2 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. 21. 21. .

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

  • Kvalitet i fag og yrkesopplæringen (2012-2015) (finansiert av Utdanningsdirektoratet
  • The future of Vocational Education in the Nordic countries (finansiert av NORDFORSK)
  • HELOS (2012-215) – om læringsutbytte innen høgre utdanning (finansiert av NFR)