Hjem
Vegard Gjerdes bilde

Vegard Gjerde

Førstelektor
  • E-postvegard.gjerde@uib.no
  • Besøksadresse
    Allégaten 55
    5007 Bergen
  • Postadresse
    Postboks 7803
    5020 Bergen
Vitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2022). Problem solving in basic physics: Effective self-explanations based on four elements with support from retrieval practice. Physical Review Physics Education Research.
  • Vis forfatter(e) (2021). The Covid-19 shutdown: when studying turns digital, students want more structure. Physics Education.
  • Vis forfatter(e) (2021). Integrating effective learning strategies in basic physics lectures: A thematic analysis. Physical Review Physics Education Research.
  • Vis forfatter(e) (2020). Retrieval practice of a hierarchical principle structure in university introductory physics: Making stronger students. Physical Review Physics Education Research. 5 sider.
Faglig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2024). Prinsippark som verktøy i fysikk og realfag.
  • Vis forfatter(e) (2023). Erfaringsdeling fra PAFYS-prosjektet.
  • Vis forfatter(e) (2022). Presentasjon av PAFYS-resultater til rådgivergruppe.
  • Vis forfatter(e) (2022). Læringsstrategier, undervisning og testing i PAFYS: Prinsippbasert aktiv undervisning for sterkere fysikk- og ingeniørstudenter.
  • Vis forfatter(e) (2022). Kognitive læringsstrategier i undervisning.
  • Vis forfatter(e) (2022). Flervalgsoppgaver i undervisning og vurdering.
  • Vis forfatter(e) (2021). Presentasjon av prosjektet PAFYS: Prinsippbasert aktiv undervisning for sterkere fysikk- og ingeniørstudenter.
  • Vis forfatter(e) (2019). Utprøving av undervisningsmetoder i Phys111.
  • Vis forfatter(e) (2018). De enkle, glemte forkunnskapene: Grunnkunnskaper som muliggjør utvikling av forståelse.
Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2023). Short introductory videos for elaborative encoding of physics principles.
  • Vis forfatter(e) (2023). Instructional material and methods as student-consumer products: Which products have product-market-fit in introductory physics?
  • Vis forfatter(e) (2023). A thematic analysis of the content and learning processes of peer discussions during Peer Instruction in physics.
  • Vis forfatter(e) (2020). Providing learning opportunities based on cognitive psychology and PER: Student adoption, attitudes, and results in introductory mechanics .
  • Vis forfatter(e) (2018). Randomized controlled trial of self-explanation combined with problem solving for learning physics.
Doktorgradsavhandling
  • Vis forfatter(e) (2021). Integrating Cognitive Learning Strategies into Physics Instruction : Developing students’ approaches to physics and learning.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.