WAIT-prosjektet
Nytt emne

Underviser om dagsaktuell forskning

Det nye kurset «Kjønn, migrasjon, og tid» ved Senter for kvinne- og kjønnsforskning vil gi studentene et direkte innblikk i dagsfersk forskning fra WAIT-prosjektet.

kjønn, migrasjon og tid
Sytten studenter var til stede under emnets første forelesning ved SKOK. Fire forskere fra prosjektet var også til stede: Christine M. Jacobsen, Marry-Anne Karlsen, Randi Gressgård og Kari Anne Drangsland.
Oda Eiken

Kurset «kjønn, migrasjon og tid» er nært knyttet sammen med det nyoppstartede prosjektet WAIT - I vente på en usikker fremtid: temporaliteter rundt irregulær migrasjon ved SKOK som ledes av Christine M. Jacobsen, senterleder ved SKOK.

For å skape et mer kreativt og dynamisk læringsmiljø har kursets forelesere strukturert undervisningen slik at alle studentene aktivt får være med å diskutere forskningsspørsmål, tekster og tematikker tilknyttet WAIT-prosjektet.

- Vi må tenke på disse temaene sammen, påpekte Randi Gressgård under dagens forelesning. I kurset får studentene være med på reisen gjennom prosjektet sammen med forskerne, og Jacobsen fremhever viktigheten med å utvikle flere slike kurs for å kunne knytte studentene nærmere den forskningen som faktisk foregår rundt på universitetet og andre steder.

Studentene som tar dette kurset har veldig forskjellige bakgrunner både tematisk og geografisk. Det er mange utvekslingsstudenter fra blant annet Polen, Japan, Hong Kong, Spania, Tyskland, Russland, Mexico og USA, i tillegg til studenter fra Bergen. Studentene kommer også fra forskjellige fagbakgrunner, deriblant antropologi, sosiologi, handel, økonomi, turisme, kunst og internasjonale relasjoner, noe som passer godt for prosjektets sterke tverrfaglige profil.