Det psykologiske fakultet

Bachelor i spesialpedagogikk, 1. året

Kristian ble interessert i spesialpedagogikk da han holdt på med en lærerutdanning. Han kombinerer studiet med toppidrett, og både starter og avslutter dagen i idrettshallen.

Spesialpedagogikk handler om det å kunne se alle

Hvordan er en typisk dag som student på bachelorprogrammet i spesialpedagogikk?

En typisk dag for meg varierer naturlig nok fra dag til dag, men med utgangspunkt i en typisk mandag begynner dagen med en treningsøkt 0700-0800. Deretter er det hjem for å spise og forberede meg til forelesning 1215-1400. Etter forelesningen pleier jeg bruke litt tid på å lese i pensumlitteratur før det er tid for middag i 17-tiden. For meg fortsetter deretter dagen i idrettshallen hvor jeg dyrker idretten som jeg liker aller mest, nemlig volleyball.

Hva liker du best ved studenttilværelsen?

Det jeg liker best ved studenttilværelsen er det at man står nokså fritt til å disponere tiden sin. For meg som toppidrettsutøver har dette vært avgjørende for å kunne kombinere skole med idrett og trening.

Hvorfor valgte du denne retningen?

Jeg har fra tidligere av fullført en femårig lærerutdanning ved Høgskolen i Bergen og Universitetet i Bergen. Her hadde jeg noen få emner som handlet om spesialpedagogikk, og etter å ha gjennomført spesialpedagogisk praksis i Kriminalomsorgen merket jeg meg en større motivasjon for det å kunne jobbe med og hjelpe ungdom som ikke har det like lett som andre. Da jeg var ferdig med lærerutdanningen ønsket jeg å kunne gjøre noe mer med dette, og valgte derfor å søke om studieplass på bachelor i spesialpedagogikk ved UiB.

Hvilke tips har du til fremtidige studenter?

Mitt tips til fremtidige studenter er å bruke tid på å finne de tingene som du interesserer deg for. Det er ikke nødvendig å ”kjøre på” rett fra videregående og inn på et studie som man ikke er helt sikker på er det rette for deg. Dette gjelder også de som allerede er studenter. Det er ikke noe problem med å avslutte et allerede påbegynt studie og bytte til noe annet. Selv om man bruker 6-10 år av livet sitt til å studere skal man likevel jobbe i 30-40 år etter det. Så mitt tips er rett og slett å bruke tid til å reise og utforske hva man virkelig interesserer seg for før man går inn i en av de fineste periodene av livet sitt, studenttilværelsen.

Et annet tips er også å bruke litt tid til å finne den studieteknikken som passer deg best. For meg, som ikke er noe glad i å lese lange tunge pensumbøker, bruker jeg heller ekstra tid og energi på være konsentrert på forelesningene. I tillegg deltar jeg aktivt i kollokviegrupper hvor jeg går gjennom og diskuterer pensum sammen med andre studenter.

Hva er spesialpedagogikk for deg?

For meg handler spesialpedagogikk om det å kunne se alle. Det å kunne vite hvordan man på best mulig måte skal møte barn og unge som ikke har det like lett som andre, og hvordan man som lærer og medmenneske kan hjelpe dem til å forstå og tilegne seg nye ferdigheter og ny kunnskap.