Utvikler gode læringsprosesser
'Kan pedagogikk fremme naturvitenskap?' spurte Torstein Nielsen Hole seg, og fikk en jobb hvor han skal svare på nettopp dette.
Hovedinnhold
Torstein Nielsen Hole har en mastergrad i pedagogikk fra 2013, og etter studiene fortsatte han ved UiB, men da som stipendiat ved Institutt for biologi.
Hva gjør en pedagog hos biologene?
- Jeg jobber med å utvikle gode læringsprosesser for biologistudenter. Det vil si at jeg forsker på læring og driver utviklingsarbeid innen dette på Institutt for biologi. Instituttet er involvert i bioCEED, som har status som Senter for Fremragende Utdanning. I følge bioCEED skaper de stadige forandringene i biologien og biologens rolle i samfunnet nye behov, ikke bare når det gjelder innholdet i utdanningen, men hvordan utdanningen foregår. Det er her jeg kommer inn.
Helt konkret forsker Torstein på prosjektet PRIME, som handler om læring i praksis for biologistudenter. Praksis omfatter både arbeidslivet og feltarbeid. Torstein er også involvert i et prosjekt på bioSTATS, delen av bioCEED som handler om statistikklæring. Her utvikler han videoer til støtte i statistikkundervisning i samarbeid med MatRIC, et senter for fremragende utdanning i matematikk.
På hvilken måte er det du lærte i mastergraden relevant for det du gjør nå?
- Det er svært relevant. Utdanningen har gitt en god og bred forståelse av pedagogikk som felt, samtidig som jeg fikk tid til å fordype meg i det jeg er mest interessert i.
Torstein begynte på master fordi han ønsket seg en bredere teoretisk forståelse for pedagogikk. I masteroppgaven studerte han det affektive båndet mellom elev og skole i ungdomsskolen, og hvordan dette påvirker frafallet i skolen. Nettopp denne kunnskapen er verdifull når han skal fremme læring hos biologistudenter.
Hvordan var veien ut i arbeidslivet for deg?
Torstein fullførte mastergraden i pedagogikk i juni 2013, og synes overgangen fra studiene til arbeidslivet gikk veldig greit.
- Etter utdanningen jobbet jeg ett år på Høgskolen i Bergen som lærer i pedagogikk for førskolelærere. Da bioCEED åpnet våren 2014, lyste de ut et doktorgradsstipend som jeg fikk, og begynte i høsten 2014. At overgangen gikk greit, har nok noe med at jeg jobber i akademia, men utdanningen har sikret god fleksibilitet og selvsikkerhet i arbeidslivet.
Hvilket råd vil du gi nye studenter om jobbmuligheter etter studiene?
- Jeg mener det er best å fokusere mest på studiene og finne ut av hva du er interessert i. Ha kun et lite øye med hva som beveger seg ute i arbeidsmarkedet. Pedagogikk er såpass fleksibelt at du kan jobbe med ganske mye forskjellig etter endt studietid.