Det psykologiske fakultet

Bachelor i arbeids- og organisasjonspsykologi, 2. året

Mari Eidsvåg studerer arbeids- og organisasjonspsykologi, og setter spesielt stor pris på de sosiale aspektene ved studentlivet.

Av Annette L. Kogstad

Hvordan er en typisk dag som student på bachelorprogram i arbeids- og organisasjonspsykologi?

- Det kommer helt an på den aktuelle dagen. Noen dager har jeg forelesninger og seminarer som jeg deltar på, mens andre dager sitter jeg på biblioteket og leser fra morgningen av. Vi har jo ikke obligatorisk undervisning eller innleveringer, så jeg har ansvar for egen læring. Det gjør jo at man noen dager tar langhelg og dropper lesesalen, men personlig prøver jeg å komme meg på skolen så ofte jeg kan. Det er der man møter medstudentene og er sosial i hverdagen.

Hva liker du best ved studenttilværelsen?

- Det er mye positivt ved studenttilværelsen, da spesielt det sosiale. I tillegg til sosialisering på forelesninger og seminarer har psykologisk fakultet mange ulike grupper med flere spennende verv. Selv har jeg verv i blant annet fagutvalget for psykologi, Katarsis og kontrollkomiteen, verv jeg ikke ville vært foruten. Verv åpner for kontakt med medstudenter man kanskje ikke hadde møtt ellers, samtidig som de gir deg uvurderlig erfaring som du tar med deg videre.

- Studenttilværelsen på mitt bachelorprogram er jo preget av mye selvstudie, noe som gjør at jeg har tid til deltidsjobb på siden. Dette ser bra ut på CV’en senere, men det gjør det også mulig å kunne bruke penger på ting man ønsker seg eller på sosiale tilsetninger.

Hvorfor valgte du denne retningen?

- Jeg har alltid syns HR og ledelse er spennende temaer, men ikke helt visst hva jeg ville studere. Med en mor som er psykolog og far som jobber som logistiker fattet jeg interesse for begge disse feltene, og til slutt valgte jeg en studie som tilbyr en god blanding av dem. Med en bachelor i arbeids- og organisasjonspsykologi har man mange muligheter i ettertid med tanke på både arbeidsmarkedet, men også master. Du sitter igjen med en utrolig god utdanning man kan bruke til mye forskjellig og som man enkelt kan bygge videre på.

Hvilke tips har du til fremtidige studenter?

- Først av alt; vær med i fadderuken! Her får du venner for livet og møter folk du senere kan danne kollokvier med. I tillegg anbefaler jeg alle å finne seg et verv. Uansett om du har mye, lite eller ingen erfaring finnes det garantert et verv for deg. Klisjé-rådet er jo å starte å lese tidlig, men det er faktisk lurt å lese litt jevnt. Ikke jobb deg i hjel fra dag én, men prøv å holde deg noe oppdatert på pensum så du slipper å lese 15 timer hver dag i eksamensperioden.

Hva er psykologi for deg?

- Psykologi for meg er det meste. Ofte når jeg sier hva jeg studerer, antar de fleste at jeg går profesjon da psykologi for mange er den kliniske retningen. Men for meg er det samspillet mellom mennesker, det er prosesser i kroppen, og det er alt som skjer rundt oss til enhver tid. Etter første året kjenner man igjen ulike psykologiske fenomener man har lest om i pensum, men etter hvert som vi har beveget oss over til fag som arbeids- og organisasjonspsykologi har psykologi for meg blitt mye mer enn dette. Nå ser jeg psykologi på arbeidsplassen min, i studieteknikkene mine og mye, mye mer.