Det psykologiske fakultet

Bachelor i generell psykologi, 3. året

Mare W. Vestøl studerer generell psykologi, et bachelorstudium med stor frihet og fleksibilitet.

Generell psykologi handler om hvordan de fleste av oss fungerer - ikke hvordan noen få ikke fungerer.

Av Annette L. Kogstad

Hvordan er en typisk dag som student på bachelorprogram i generell psykologi?

- En typisk dag på bachelorprogrammet i generell psykologi inneholder mye selvstudium, hvor man er selv ansvarlig for å jobbe med pensum og mot eksamen. Allikevel trenger den ikke være kjedelig, ved å sitte på lesesal med medstudenter, jobbe i kollokvie, skrive oppgaver og gå i forelesning går dagen fort. Vi studenter får stor frihet til å skreddersy dagen etter våre egne behov, slik at f. eks en deltidsjobb glir lett inn.

Hva liker du best ved studenttilværelsen?

- Friheten. Ingen dag trenger å være lik når man kan legge den opp slik man selv vil. De dagene konsentrasjonen er super kan man sitte mange timer, men dersom konsentrasjonen, helsen eller andre ting svikter kan man ta en roligere dag.

Hvorfor valgte du denne retningen?

- Jeg har alltid vært tiltrukket av akademia – tweedkledde professorer, nedstøvede bøker og alle de ubesvarte spørsmålene. Da jeg tok et årsstudium i pedagogikk var det nettopp psykologidelen av pedagogikken som interesserte meg mest og som trakk meg mot psykologistudiet. I motsetning til hva mange tror, handler generell psykologi om hvordan de fleste av oss fungerer – ikke hvordan noen ikke fungerer. Dermed kan man også lære masse om seg selv i prosessen.

Hvilke tips har du til fremtidige studenter?

- Tørr å jobbe hardt! Ikke bare med studiene, men også ved å bli kjent med medstudenter (og kanskje også en studentorganisasjon?). En god lesekompis eller fem vil alltid være et lyspunkt i hverdagen og dere vil kunne gjøre hverandre gode i faget. Samtidig er det lov å føle at man ikke alltid vet hva man holder på med (vi har alle vært der), og for mange blir veien til mens man går.

Hva er psykologi for deg?

- Psykologi for meg er noe som gjennomsyrer alt vi gjør - hvordan vi tenker, føler, tar beslutninger, fungerer i grupper og handler. Psykologi er et vitenskapelig fagfelt som aldri slutter å utdanne oss om oss selv.