Det psykologiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det psykologiske fakultet

Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid - søknadsfrist 30. april 2024.
GHIG er et supplement til den valgfrie delen av PhD programmet ved Det psykologiske fakultet, og har som mål å tilby 15 ECT i forskningsperspektiver, forskningsmetoder og formidling gjennom kurs, seminarer, workshops og sosiale aktiviteter.
Atle Dyregrov og Martin Lytje har publisert en ny artikkel i tidsskriftet "Bereavement Journal of grief and responses to death"
Førsteamanuensis Prudence Atukunda Friberg er medforfatter på artikkelen "Long-term effects on depressive symptoms among Ugandan Mothers - Findings from a follo-up of a cluster-randomized education trial in a rural low-resource setting".
En ny studie viser at til og med små mengder energidrikk har negativ effekt på søvnen til studenter.
Tirsdag 30.01.2024 var det oppstart for det nye emnet "Master i krisepsykologi" i regi av Senter for krisepsykologi
I løpet av februar 2024 tilbyr vi en miniserie med tre webinarer som omhandler hydrogen og ammoniakk. Bli med oss ​​for å få verdifulle oppdateringer om ulike aspekter av dagens utvikling innen hydrogenteknologi, økonomi og lovverk!
TV2 har intervjuet Professor Atle Dyregrov i forbindelse med situasjonen for sivile og helsepersonell på Gazastripen
– Historiene helse- og skolepersonell forteller om barns lidelser i Gaza og på Vestbredden er hjerteskjærende og rystende, sier psykologspesialist Unni Heltne.
Under koronapandemien brukte norske helsemyndigheter begrepet "nasjonal dugnad" for å oppfordre til kollektive smitteverntiltak. Ny forskning viser at bruk av slike kulturelt spesifikke begrep kan være problematisk for innvandrergrupper.
Kariane Gärtner Westrheim, Institutt for pedagogikk, er tildelt æresprisen fra Kurd-Akad, et internasjonalt nettverk av kurdiske akademikere. Prisen deles ut hvert annet år og er tidligere tildelt professor Noam Chomsky.
Forskarar kjem til Bergen for å løyse dei store samfunnsutfordringane. Simon Øverland har invitert nokre av dei til å fortelje om framtidas løysingar.
Welcome to the digital and free SDG Conference in Bergen 2024! The theme is 'The role of universities in transformative change'. Take a look at the programme and register today.
– Vi ser en helt tydelig kjønnsforskjell når det gjelder søvn, og det er rart at kvinners søvn ikke har vært mer spesifikt forsket på, sier søvnforsker Elisabeth Flo-Groeneboom.
Unni Heltne har nettopp fullført en tre dagers nettbasert opplæring i "Children and Grief"-manualen for palestinske skolerådgivere, lærere, sosialarbeidere, rektorer og psykologer på den palestinske Vestbredden. De deltok i opplæringen til tross for flere praktiske og sikkerhetsmessige hindringer.
Bjørn Helge Johnsen tiltrådte som senterleder ved Senter for krisepsykologi august 2022. Fra mange ulike hold fikk vi høre at vi var veldig heldig som fikk han som leder, og vi oppdaget snart at Bjørn Helge var den rette til denne jobben.
Undersjøiske transformatorstasjoner – styrking av eksisterende teknologi for å redusere kostnadene for havvind. Se opptak av foredraget her!
«Teaching sustainability at the high sea: the “One Ocean Expedition”» er nå publisert i det anerkjente tidsskriftet Sustainability Science. Artikkelen deler erfaringer fra UiB-sommerkurset «SDG 200 Ocean-Climate-Society» på seilasens første etappe over Stillehavet.

Sider