Det psykologiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det psykologiske fakultet

Tidlegare ph.d.-stipendiat ved Insitutt for pedagogikk, Juhar Yasin Abamosa har fått ei internasjonal utmerking frå "2023 Emerald and HETL Outstanding Doctoral Research Award" for doktorgradsavhandlinga si "Pathways to Social Inclusion: The Role of Institutions in the Social Inclusion of Refugees into Higher Education in Norway - Policies and Practices in Focus". Rettleiarar ved Institutt for... Les mer
Professor Jeanne C. Watson, Toronto Universitet, er en internasjonalt ledende forsker på emosjonsfokusert terapi og endringsprosesser i psykoterapi.
Tross økt stress og flere psykiske plager, ble det færre røykere under pandemien, viser en ny UiB-studie.
Under den årlige konferansen til Landslaget for norskundervisnings (LNU) ble professor emerita Olga Dysthe hedret med den prestisjetunge LNU-prisen, for sitt omfattende bidrag til norskfaget og norskdidaktikk gjennom sitt mangeårige forfatterskap.
Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid - søknadsfrist 30. april 2024.
GHIG er et supplement til den valgfrie delen av PhD programmet ved Det psykologiske fakultet, og har som mål å tilby 15 ECT i forskningsperspektiver, forskningsmetoder og formidling gjennom kurs, seminarer, workshops og sosiale aktiviteter.
Atle Dyregrov og Martin Lytje har publisert en ny artikkel i tidsskriftet "Bereavement Journal of grief and responses to death"
Førsteamanuensis Prudence Atukunda Friberg er medforfatter på artikkelen "Long-term effects on depressive symptoms among Ugandan Mothers - Findings from a follo-up of a cluster-randomized education trial in a rural low-resource setting".
En ny studie viser at til og med små mengder energidrikk har negativ effekt på søvnen til studenter.
Tirsdag 30.01.2024 var det oppstart for det nye emnet "Master i krisepsykologi" i regi av Senter for krisepsykologi
I løpet av februar 2024 tilbyr vi en miniserie med tre webinarer som omhandler hydrogen og ammoniakk. Bli med oss ​​for å få verdifulle oppdateringer om ulike aspekter av dagens utvikling innen hydrogenteknologi, økonomi og lovverk!
TV2 har intervjuet Professor Atle Dyregrov i forbindelse med situasjonen for sivile og helsepersonell på Gazastripen
– Historiene helse- og skolepersonell forteller om barns lidelser i Gaza og på Vestbredden er hjerteskjærende og rystende, sier psykologspesialist Unni Heltne.
Under koronapandemien brukte norske helsemyndigheter begrepet "nasjonal dugnad" for å oppfordre til kollektive smitteverntiltak. Ny forskning viser at bruk av slike kulturelt spesifikke begrep kan være problematisk for innvandrergrupper.
Kariane Gärtner Westrheim, Institutt for pedagogikk, er tildelt æresprisen fra Kurd-Akad, et internasjonalt nettverk av kurdiske akademikere. Prisen deles ut hvert annet år og er tidligere tildelt professor Noam Chomsky.
Forskarar kjem til Bergen for å løyse dei store samfunnsutfordringane. Simon Øverland har invitert nokre av dei til å fortelje om framtidas løysingar.
Welcome to the digital and free SDG Conference in Bergen 2024! The theme is 'The role of universities in transformative change'. Take a look at the programme and register today.
– Vi ser en helt tydelig kjønnsforskjell når det gjelder søvn, og det er rart at kvinners søvn ikke har vært mer spesifikt forsket på, sier søvnforsker Elisabeth Flo-Groeneboom.

Sider