Institutt for sammenliknende politikk

Presidentvalget i USA 2016: Aktualitetsforelesning

Institutt for sammenliknende politikk inviterer til åpen aktualitetsforelesning om det amerikanske presidentvalget 2016 onsdag 26. oktober kl. 18 i Egget. Førsteamanuensis II ved SAMPOL og TV2s ekspertkommentator Hilmar L. Mjelde gir deg bakgrunnsanalyse og siste nyttt fra presidentvalgkampen 2016.

Clinton / Trump
Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Ikke siden William Jennings Bryan i 1896 har en populist tatt over et amerikansk parti slik Donald J. Trump har gjort. Men han har splittet det republikanske partiet og etablissementet fryktet partiet er i ferd med å gå i oppløsning. Samtidig prøver Hillary Clinton å vinne en tredje periode for Demokratene, som kun George H. W. Bush har klart i etterkrigstiden. Og valgkampen tegner til å bli den mest brutale og skitne i moderne tid!

Mjelde orienterer om strømningene i amerikansk politikk, kandidatene, krisen i Det republikanske partiet, valgkampinnspurten, valgmannskollegiet, vippestatene og ikke minst: hvem vinner?!

Salen inviteres til Q&A etter foredraget.

Hjertelig velkommen til alle interesserte!