Institutt for sammenliknende politikk

Sosialt og faglig givende mastergrad

Nadia Rojahn Martinsen, Eirik Rekve Thorsheim og Truls Lier la nylig bak seg sitt første semester ved Sampols mastergrad. Etter det Truls beskriver som en ilddåp av en læringsmetode i begynnelsen, kom en svært lærerik og sosial tid for de tre.

Masterstudenter
Truls, Eirik og Nadia har nylig gjennomført sitt første semester på masterprogrammet i sammenliknende politikk. De trekker frem nye læringsmetoder og et godt sosialt miljø som det mest positive ved programmet.
Mariana Q. Rød

- Den første måneden var overveldende, det er mye og komplekst pensum hvor man må trekke ut det viktigste til essayene man skriver. Man må stå i det selv og kan ikke prokrastinere så forferdelig mye, sier Nadia Rojahn Martinsen. Etter en stund, fikk hun på plass noen nyttige læringsmetoder, og ser evnen til å sortere informasjon som en viktig egenskap å ta med seg videre:

- Har man 600 sider med litteratur man skal oppsummere i en setting, kan man ikke henge seg opp i alle detaljer. Man må lære seg å trekke ut det viktigste, noe vi får god trening i.

Medstudent Truls Lier deler denne opplevelsen:

- Man må være selektiv, og lære seg å finne essensen. Du kan ikke skrive notater av alt, men man lærer seg å prosessere mye tekst på kort tid.

Nye læringsformer

Alle tre masterstudentene trekker frem nye læringsformer som noe av det mest positive med studiet.

- I masterseminaret samles vi og diskuterer, i stedet for å bare lytte. Da får vi bedre innsikt i hva andre tenker, og hva medstudentene får ut av den samme litteraturen. Det er nytt for mange å diskutere høyt på denne måten, og man kan ikke akkurat gjemme seg i små grupper. Man vokser veldig mye på å diskutere i disse gruppene.

Dette semesteret skal Nadia og medstudent Eirik Rekve Thorsheim ta faget SAMPOL324: Politisk engasjement: Praktisk, empirisk forsking. Faget kalles på mastermunne bare for «Medborgerlabfaget» på grunn av den nære tilknytningen til Medborgerlaben. Her skal de utvikle og gjennomføre et eget avgrenset forskningsprosjekt innenfor temaet politisk engasjement / politisk adferd – som er et av de mest sentrale temaene knyttet til forskningsgruppen «Medborgere, opinion, representasjon».

- Her får vi vårt eget utstyr, og får utvikle noe som er vårt eget fra start til slutt. Det er litt mer praktisk og hands on enn å lese hele dagen, så det ser jeg frem til. Det er også en god mulighet til å utforske problemstillinger man kan lite om fra før, sier Nadia.

Eirik og Nadia skal i tillegg ta faget SAMPOL334: The Publics of Europe and the European Public Sphere. Med sin bakgrunn fra Europastudier, tiltrakk særlig det transnasjonale perspektivet på europeisk politikk Eirik.

Truls har dette semesteret valgt fagene SAMPOL332: Videregående regresjonsanalyse, og SAMPOL328: Lawfare: Law as Political Strategy.

- Det er basert på interesse, men også litt strategisk. Jeg tror gode metodekunnskaper vil være en fordel når man går ut i jobbmarkedet. Jeg har også studert litt juss før, og er fascinert av skjæringspunktet mellom juss og politikk. Derfor passet et fag som Lawfare meg bra.

Kakefredag og innleveringsmiddag

Selv om det faglige nivået rykker betydelig opp, merker studentene den sosiale forskjellen nesten enda mer.

- Det er mer og vanskeligere pensum, men fortsatt sampol. Det sosiale derimot er noe ganske annet. Vi er mer knyttet til hverandre, er en liten gjeng, og alle er på samme sted, sier Truls.

- Vi har jo mye til felles og lignende interesser. Alle som går på masteren har tatt et aktivt valg om å være her. Med egen lesesal og lunsjrom blir det nesten litt som å gå på jobb, sier Nadia.

Mastergjengen sier det er lav terskel for å foreslå sosiale sammenkomster. De har blant annet innført kakefredag, oppgaveinnleveringsmiddag, kaffefond og stipendpils.

- Det er supert å samles slik, vi er jo i alle i samme båt, sier Eirik.

Han beskriver det første semesteret slik:

- Det første semesteret på masteren er nok det mest hektiske semesteret jeg har hatt, men også uten tvil det semesteret jeg har lært mest av, både faglig og om meg selv. Jeg merker jo en god utvikling. Jeg gikk for eksempel på en prøveforelesning for potensielle nye førsteamanuensiser. Midt i dette innser jeg at jeg har jo lært om dette på masteren, og jeg forstår det, det gir mening! Det var veldig gøy.