Hjem
Institutt for sammenliknende politikk

Politikk på arbeidsplassen

Instituttet har samlet valgplakater og andre politiske plakater i flere år. Vi har plakater fra alle verdens hjørner. Plakatene havner i glass og ramme og pryder fellesarealene ved instituttet. Materialet er samlet inn under stabens utenlandsbesøk, gjennom slekt og venner, eller ved sterk kjøpekraft og auksjonsadrenalin på tysk e-Bay.

Hovedinnhold

Kvinner i ledelsen

Takket være vår mann i Berlin, Stein Kuhnle, har instituttet fått tak i den berømte plakaten med Angela Merkel og Vera Langsfeld i operakjoler og med slagordet "Wir haben mehr zu bieten" (”vi har mer å tilby”). Uten tvil den mest omdiskuterte tyske valgplakat i det 21. århundre.

 

Putt en tiger i valgurnen

Mange av plakatene er innhentet av instituttets valgobservatører. Her er et utvalg plakater fra Romania på tidlig 1990-tall, da demokratibølgen også hadde nådd så langt øst. En russisk presidentkandidat stiller i militær kamuflasjeuniform til sin plakat, mens den russiske valgkommisjonen i en annen plakat punkt for punkt forteller hvordan valgprosedyren er lagt opp.

Et annet tilskudd fra valgobservatørene er fra presidentvalg i Ukraina i 2010. Kandidat Julija Tymosjenko har fått laget praktiske kalendre for hele året, prydet av henne selv og en liten, hvit tigerunge - søt og avslappet i den ene plakaten, glefsende på den andre. 2010 er som kjent tigerens år - i den kinesiske kalenderen.

Kalenderformatet i mer verdige former er også benyttet av Malawi Roads Authority, som i sin variant tydelig og året gjennom viser sin støtte til landets sittende president. Avbildet i stort format selvsagt. 

 

Mangfold av virkemidler

Det finske Samlingspartiet satser på et lite barn i en blomstereng. Ren politisk idyll. Den slagkraftige hovedstadsalliansen mellom Venstre og Det liberale folkeparti vil gjøre Oslo til en by å leve i. Danske sosialdemokrater påstår frisk at selv været var bedre under deres statsminister. En dobbeltsidig plakat - samisk på den ene siden, bokmål på den andre - oppfordrer til deltakelse i Sametingsvalget. Plakaten fra Uganda er uten årstall. Praktisk, så kan den gjenbrukes ved neste valg også. De japanske demokratene har et stort bilde av partilederen Yukio Hatoyama på sin plakat. Bildet rettferdiggjør kanskje kallenavnet "ET" for Japans statsminister?

 

Stjerner og striper

En hel vegg er viet USA. Ingen av plakatene har bilde av kandidaten, det er navnene som gjelder. Virkemidlene utspiller seg i det grafiske. Enten plakatene maner velgerne til å stemme på en demokrat eller en republikaner, er kandidatnavnet omgitt av stjerner og striper. Og fargene er rødt, hvitt og blått. Patriotiske kandidater innpakket i flagget.

 

Region og regionalisering

Separatister fra nær og fjern ønsker Fritt Færøyene, viser Bayerns nasjonalsymboler og forteller at Parti Québécois er suverenitetens parti. De nordirske unionistenes slagord om at Ulster Unionist Party er partiet for 1990-årene skulle vise seg å bli sannspådd. Etter en storhetstid på 1990-tallet har lykken snudd for partiet, som bidro til fredsavtalen i Nord-Irland. Partiet er ute av regjeringskontorene.

 

Revolusjon

Tidene skifter og med dem plakatene. For et institutt som har demokratisering som et av sine viktigste forskningsfelt, er det tydelige tyngdepunkt geografisk og politisk i plakatsamlingen. Blant de eldste plakatene på veggene er dystre men klassiske tyske valgplakater fra etterkrigstiden, der den kalde krigens spøkelse anes over krigsruinene. Ingen eksperimenter må få ødelegge gjenoppbyggingen, maner kristeligdemokratene.

I en langt yngre plakat, fra våre dager, erklærer det (bitte lille) tyske marxist-leninistiske partiet at tillit er bra, men at kontroll er bedre. Rene ord for pengene, under et bilde av Lenin, selvfølgelig. Plakatene fra 1980-tallets Latin-Amerika er også revolusjonære i formen. En av dem maner til kamp mot presidentene Reagan og Leon.

 

Valgordning i plakatform

De tyske Sosialdemokratene spiller på valgtekniske detaljer i oppfordringen til velgerne om å gi partiet andrestemmene. I Tyskland har nemlig velgerne to stemmer: Førstestemmen avlegges i valg av personkandidat i enkeltmannskretser, andrestemmen avlegges i valg av partiliste og ligger til grunn for forholdstallsvalg mellom partiene. Det britiske arbeiderpartiet tar det derimot helt med ro med slagordet "Keep calm and vote Labour" i store, hvite bokstaver på en helrød plakat. Det kan ikke være dagens meningsmålinger som ligger til grunn.

 

 

Instituttet for sammenlignende politikk har politikk i veggene og på veggene. Sampolerne er i gang med å samle nye plakater til sitt sjette rammeprogram.