Institutt for sammenliknende politikk
ROKKAN-FORELESNINGEN 2014

Rokkan-forelesningen 2014 med Herbert Kitschelt

10. september gjester Herbert Kitschelt Institutt for sammenlikende politikk for å holde årets Rokkan-forelesning. SAMPOL-ere kjenner han først og fremst som en verdensledende ekspert på høyrepopulisme.

Illustrasjon

Herbert Kitschelt er George V. Allen Professor of International Relations ved amerikanske Duke University. Hans forskningsfelt inkluderer komparative studier av partier og valg i etablerte samt nye demokratier, komparativ offentlig politikk/politisk økonomi og sosial teori i det 20. århundre.

Autoritet på høyrepopulisme

SAMPOL-ere kjenner han først og fremst som en verdensledende autoritet på høyrepopulisme. Boken hans The Radical Right in Western Europe (1995), skrevet sammen med Anthony McGann, er godt kjent for mange bachelor- og masterstudenter innen sammenliknende politikk.

Celebert selskap

Han skal i år holde Rokkan-forelesningen med tittelen «Citizen-Politician Linkage Strategies: Clientelism and Programmatic Cleavages». Forelesningen føyer seg inn i en lang rekke av Rokkan-forelesninger holdt av internasjonale toppforskere. På listen over tidligere forelesere finnes blant andre Robert Putnam (2011), Theda Skocpol (2002) og Adam Przeworksi (2009).

Forelesningen er åpen for alle interesserte.