Institutt for sammenliknende politikk
KRONIKK

Elgvin: - Muslimene er vårt samfunns X-Men

Å legge mer press på moskeene kan føre til at flere muslimer vender storsamfunnet ryggen, skriver stipendiat Olav Elgvin i en ny kronikk i Aftenposten.

Illustrasjonsbilde.
Colourbox

- Vårt samfunns X-MEN

Stipendiat Olav Elgvin ved Institutt for sammenliknende politikk forklarer i en kronikk i Aftenposten hvordan de amerikanske X-Men-filmene kan gi innsikt i muslimers radikalisering:

‘Tegneserien som X-Men-filmene er basert på ble skrevet med situasjonen til de svarte amerikanerne på 60-tallet i tankene. Også de møtte skepsis. Noen reagerte med å bli superborgere, mens andre avvise alt det hvite Amerika sto for. I 2000-tallets Norge har vi kunnet observere de samme prosessene. Her foregår det ikke først og fremst blant grupper som definerer seg som afrikanske, men blant grupper som definerer seg som muslimske’.

- Press fra myndighetene kan slå begge veier

Elgvin skriver at enkelte har foreslått at norske myndigheter overvåker muslimske miljøer mer og legger press på dem for å akseptere liberal-demokratiske verdier.

Dette kan ha ønsket effekt i noen tilfeller, men vil samtidig bidra til at andre ytterligere radikaliseres, skriver Elgvin.

Les hele kronikken her.