Institutt for sammenliknende politikk
Klimauken: Fra Bergen til Paris

Globale løsninger, Paris-toppmøtet og klimakampen i rettssalene

Klimauken: fra Bergen til Paris
Klimauken: Fra Bergen til Paris

I desember i år arrangeres FNs klimakonferanse i Paris med mål om en global enighet for felles bekjempelse av klimaproblemene. I den anledning arrangerer KLiMPS-nettverket ved UiB, Centre on Law and Social Transformation og FN-studentene møte om globale løsninger på klimakrisen. Spørsmål som vil debatteres er: Hvilke klimaendringer er det vi kan og må begrense? Hva kan oppnås på Paris-toppmøtet? Kan klimakampen vinnes i rettssalen? Og hva er rettferdig ansvarsfordeling?

-       Eystein Jansen og Ellen Viste (Institutt for geovitenskap, UiB, og Bjerknessenteret for klimaforskning)

-       Erik Martiniussen (journalist og forfatter: «Drivhuseffekten – Klimapolitikken som forsvant»)

-       Pål Lorentzen (høyesterettsadvokat, styreleder Norsk Klimastiftelse)

-       Trygve Lavik (Institutt for filosofi, UiB)

Ordstyrer for paneldebatten er Anders Waage Nilsen.

Arrangementet inngår i «Klimauken: fra Bergen til Paris», et samarbeid mellom KLiMPS-nettverket ved UiB, Centre on Law and Social Transformation, FN-studentene og Naturvernforbundet Hordaland. I løpet av klimauken (25. nov-02.des) arrangeres totalt tre arrangementer viet til klimaendringene.

28. november kl. 18:00 er det en «Lysmarkering for klima» ved Byparken, i forbindelse med internasjonale klimamarkeringsdager ved starten på FNs klimaforhandlingene i Paris 30.11 (Naturvernstudentene, Grønne Studenter, Framtiden i Våre Hender og Changemaker).

2. desember kl. 19:00 arrangerer Naturvernstudentene Bergen «Naturlig onsdag: fra forhandling til handling – bærekraftig bro til Paris?» på Litteraturhuset. Det blir en innføring ved Endre Tvinnereim (UniRokkansenteret) og videooverføring til Paris. I tillegg blir det en samtale om muligheter for klimahandling lokalt med representanter for Fylkesmannen Hordaland, Bergen Næringsråd, LO, Naturvernforbundet, UniRokkansenteret, og Byråd for klima, kultur og næring.

Kontaktinfo: Ingvild A. Skage, Institutt for sammenliknende politikk, e-post: Ingvild.Skage@uib.no, Tlf: 971 55 788