Institutt for sammenliknende politikk
Masterseremoni

Sampol sterkt representert på Masterseremoni

Fredag 10. juni ble Masterseremonien 2016 arrangert av Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

Masterkandidater fra sammenliknende politikk
Master candidates from Comparative Politics. Back from the left: Håkon Tranvåg, Vegard Lotsberg Kolnes, Aleksander Åsheim, Snorre Standish Norheim. Front form the left: Maria Møller, Silje Luzia Rødeseike, Marta Rekdal Eidheim.

Seremonien fant sted i Universitetsaulaen. På programmet stod taler fra dekan Knut Helland og prorektor Anne Lise Fimreite.

Sampol-alumn ved Statsministerens kontor
Hovedtaler var UiB-alumn fra sammenliknende politikk, Trude Måseide, som i dag er kommunikasjonssjef ved Statsministerens kontor. Måseide snakket om sin tid som student, samt framtidsutsikter for samfunnsvitere. Hun hevdet at arbeidslivet som kandidatene nå skal ut i er enda kjekkere enn studietiden. Måseide hadde også med en hilsen fra statsminister Erna Solberg. Statsministeren er æresalumn ved UiB og studerte i sin tid samfunnsfag, inkludert sammenliknende politikk.

Sampolkandidat med tale til medstudenter
Studenttaleren var Silje Luzia Rødeseike, også fra sammenliknende politikk. Hun så tilbake på studietiden i Bergen med nostalgi og humor. Rødeseike formidlet takknemlighet for muligheten til å studere, tilfredshet med studiet, stolthet over oppnåelse av graden, i tillegg til en dose lettelse over å ha kommet seg helskinnet gjennom masterinnspurten. Oppfordringen til medstudentene var å ta seg en velfortjent ferie, før neste fase - arbeidslivet - tas fatt på.

Etter talene ble masterkandidatene gratulert på scenen i grupper fra instituttene. Kandidatene fikk utdelt diplom av visedekan Knut Hidle. Sampolkandidatene fikk også gratulasjoner av instituttleder Gunnar Grendstad.

Bergen Trompetensemble stod for de musikalske innslagene.

Etter seremonien var det mottakelse i Christie Café.