Institutt for sammenliknende politikk
SOSIALE BEVEGELSER

Islamistiske bevegelser og protestpolitikk i Midtøsten trekker rekordmange studenter

Postdoktor Teije Hidde Donker sier hans forskning og emne er om et “hett tema” som også relateres til debatten om terrorisme og trusselen om radikalisme i Europa og Norge.

Teije Hidde Donke
Post doctor Teije Hidde Donker lecturing in SAMPOL211. Photo: Emil Weatherhead Breistein

De arabiske opprørene i 2011 og det politiske etterspillet brakte islamistiske bevegelser til sentrum av offentlig og akademisk debatt. Donkers emne tar for seg diversiteten av det islamistiske fenomenet. Han lærer studentene å skille og analysere islamistiske bevegelser og konteksten hvor de oppstår, og dermed få en forståelse av islamistiske bevegelser aktive i Midtøsten i dag. Donker bruker teorier om sosiale bevegelser til å utforske moderne islamisme i Midtøsten.

Det analytiske rammeverket som brukes i emnet kobler til andre felt som statsvitenskap, sosiologi, historie og juss. Følgelig er emnet attraktivt for studenter med forskjellig bakgrunn.

Emnet som Donker tilbød denne våren ved Institutt for sammenliknende politikk – SAMPOL211: Islamist movements and contentious politics in the Middle East – var veldig populært og trakk en rekord av 122 studenter. Dette er det høyeste tallet noensinne for et valgfritt emne ved instituttet, sier instituttnestleder og førsteamanuensis Jan Oskar Engene.

Hett tema
Teije Hidde Donker antar at populariteten til emnet hans delvis kan forklares ve det faktum at det handler om et «hett tema» som direkte relaterer til debattene om krigen i Syra, fremveksten av daes (ISIS) og andre islamistiske bevegelser. Temaet relaterer også til debatten om terrorisme og trusselen av radikalisme i Europa og Norge.

Ruben Berge Mathisen fullførte sin bachelorgrad i sammenliknende politikk denne våren. Et av de valgfrie emnene han tok var SAMPOL211. Han tror emnet var populært på grunn av temaets relevans. Fra hans ståsted virker det som om mange sampolstudenter trekkes mot fag som kan tilby en dyp og historieforankret forståelse av aktuelle hendelser og problemstillinger.

Sosial og politisk mobilisering
Kurset tilbød et analytisk perspektiv til fremveksten av islamistgrupper som hjelper studenter å gå utover avisoverskrifter og bedre forstå hvordan og hvorfor disse formene for bevegelse oppstår. Donker håper at studentene, etter å ha tatt kurset, innser at prosjektet av den sosiale og politiske mobiliseringen på grunnlag av islam er interessant i seg selv. Fenomenet stiller eksplisitt spørsmål ved det ledende «sekulære» synet på statsbygging.

Kurset ga også innsikt i mangfoldet av islamistiske bevegelser, som går utover de dominerende diskusjonene som fokuserer på IS og al-Qaida. Donker håper at studenten innser hvor ulike disse forsøkene er og at IS og al-Qaida utgjør to ekstreme uttrykk for en type mobilisering som er tilstede over hele verden.

Tydelig struktur
I følge student Ruben Berge Mathisen hadde Donkers kurs en veldig god struktur bygget videre på tilegnet kunnskap gjennom semesteret. Kurset guidet også studentene fra enklere til mere komplekse problemstillinger. Målet var å gi en dypere forståelse av dagens utviklinger i Midtøsten.

Kurset bestod av tre deler. Den første delen ga en oversikt over Midtøstens og islamistiske bevegelsers historie. I følge Donker tillot den nødvendige historiske bakgrunnen studentene å kunne analysere bevegelsene i deres kontekst. Etter Mathisens mening var denne historiske introduksjonen essensielle for å forstå bakgrunnen til de sosiale bevegelsene som eksisterer i dagens Midtøsten.

Den andre delen tok for seg teoretiske debatter som brukes til å analysere protestpolitikk og sosiale bevegelser.

Case studier
Til slutt introduserte Donker fire case studier: IS og al-Qaida, Hizb al-Tahrir, Hizbollah og Det muslimske brorskap. Målet var å få studentene til å kritisk anvende analytiske rammeverk fra teorier om sosiale bevegelser til primærkilder. Dermed fikk studentene muligheten til å bruke tilegnet kunnskap og samtidig analysere tekster fra islamisme. I følge Donker, når det kommer til dette temaet, er det uunnværlig å diskutere primærtekster fra aktørene for islamistiske bevegelser.

Ruben Berge Mathisen sier at den svært interaktive undervisningen i den siste delen var høydepunktet i faget. Han forklarer øvelsene som veldig lærerike og nyttige for kurset å lykke i sitt mål. For Mathisen skilte SAMPOL211 seg ut gjennom å demonstrere en veldig praktisk anvendelse.

Vår 2017
Vårsemesteret 2016 var første gang Donker underviste i dette kurset. Heldigvis, for de studentene som ikke hadde mulighet til å delta på kurset denne gang, vil Donker også undervise i dette kurset vårsemesteret 2017.