Skole
Fagdag i bedrift

Pirrer interessen for fysikk med egen fagdag

Ved å invitere elever fra ungdomsskoler på besøk, får Institutt for fysikk og teknologi vist at myten om «den gale professoren» slett ikke stemmer.

Stein Dankert Kolstø viser elevene hvordan de gjennomfører et fysikk-eksperiment
NYSGJERRIG: Professor Stein Dankert Kolstø ønsker at elevene skal prøve seg frem selv. – Da kan vi heller komme og forklare når de står fast. Jeg mener at det er den beste måten å lære på, sier han.
Elias Dahlen

– Nysgjerrighet er det beste utgangspunktet, sier Kjartan Olafsson som er førsteamanuensis ved Institutt for fysikk og teknologi ved Universitetet i Bergen. Sammen med Stein Dankert Kolstø som er professor ved samme sted, er han ansvarlig for at instituttet er med på «Ka vil DU bli?»

Dette er en samarbeidsordning med Bergen kommune, og en del av tiltaket går ut på å arrangere fagdager. Her besøker elever arbeidsplasser og utdanningsinstitusjoner for å få mer kunnskap om utdanning og arbeidsliv.

– Elevene får et helt annet inntrykk når de kommer ut til en plass og får sett hvordan ting er. Da blir det enklere for elevene å forstå overgangen mellom studieforberedende, bachelor og master, forteller Kristin Jetland som er lærer ved Kirkevoll skole og har ansvaret for de 30 elevene fra seks ungdomsskoler i Bergen som besøker instituttet denne dagen.

Må finne ut av ting på egen hånd
Tidligere på dagen har de vært på VilVite-senteret og fått med seg foredrag fra både doktorgradsstudenter og professor, men nå skal de selv få prøve ut hva det vil si å være fysiker.

Elevene sitter samlet i grupper i kjelleren ved instituttet og prøver å finne ut av hvordan geigertelleren på bordet foran dem fungerer.

– Vi instruerer ikke og viser heller ikke hvordan en gjør det. Målet er at elevene selv skal finne ut av dette på egen hånd, forklarer Dankert Kolstø.

Til å begynne med er elevene forsiktige, men litt etter litt finner de ut hvordan geigertelleren for å måle radioaktivitet fungerer.

– 204… I helsike - er det så mye, er den forundrede reaksjonen fra en av elevene når pipingen fra geigertelleren blir merkbart høyere. Han holder måleapparatet inntil en liten stein de har fått utlevert.

Kjartan Olafsson kommer bort til elevene rundt bordet og forklarer at steinarten de har foran seg er glimmerskifer og at den kommer fra en gruve i Telemark.

– Da Madam Curie oppdaget radioaktivitet, fikk hun stein fra den samme gruven, seier han. En opplysning som gjør elevene tydelig imponert.

En fin inngangsport til fysikk-faget
Når 9.klassingene har fått utlevert nye steinprøver, opplyser Olafsson at det slett ikke er tilfeldig at elevene har fått i oppgave å måle radioaktivitet:

– Fysikk handler i stor grad nettopp om stråling. Radioaktivitet er jo noe som er litt skummelt, men vi opplever også at elevene synes at dette er litt spennende og at det pirrer en interesse. Det er en fin inngangsport for oss til en samtale om faget.

Selv om dette er fysikk på et relativt enkelt nivå, forklarer førsteamanuensisen som opprinnelig kommer fra Island, men som har bodd i Norge siden midten på åttitallet at de ønsker å gi elevene oppgaver som ligner på det de kommer til å få hvis de en dag velger å studere fysikk:

– For oss er det viktig at elevene ser en nytteverdi i det de gjør her i dag, og at de får prøvd seg på å løse skikkelige oppgaver.

Tar vekk noe av mystikken
Instituttet har vært med på «Ka vil DU bli?» i flere år. Det at elevene som kommer går på ungdomsskolen, og at det er mange år til de skal velge videre studier er noe de synes er bra.

– Når de er 14 år gamle, er de mindre forutinntatte. Det gjør at vi lettere kan ta vekk litt av den mystikken som omgir fysikk-faget. Ved å komme her har de litt mer kunnskap om hva fysikk er når de skal velge fordypningsfag på videregående, forteller Olafsson.

Det er mer enn 80 bedrifter som samarbeider med Bergen kommune om å arrangere «Fagdag i bedrift», og elevene må selv skrive søknad til den fagdagen de ønsker å være med på.

Det gjelder også for Sindre M. Kolstad som går i 9. klasse ved Kirkevoll skole:

– Å være fysiker virker litt kjekt, men også litt kjedelig. Uansett har det i alle fall vært veldig kjekt å være her i dag, oppsummerer han.

– Er det å bli fysiker noe du kunne tenke deg?

– Tja… Det er jo veldig langt frem i tid. Men det virker i alle fall som om det er en interessant jobb og at de som arbeider her liker det de holder på med. Det synes jeg er bra.