Skolelaboratoriet i realfag
Skoler i Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland

Samling for natursekkskoler høsten 2016

23. november inviterer vi vestlandsskolene til regional samling i Den naturlige skolesekken. Tema for samlingen er tverrfaglig undervisning.

Dragefjellet

Vi møtes på Dragefjellet (jussbygget), Magnus Lagabøtes plass 1. Dragefjellet ligger lengst nord på Nygårdshøyden. Her er et kart for å finne fram. Auditorium 3 ligger i den store vestibylen som du kommer til når du går rett inn hovedinngangen.

Program

10:00Velkommen og informasjon v/Linda Mork-Knudsen.Introduksjon til dagens tema: Tverrfaglighet v/Olaug Vetti Kvam
10:30Gruppearbeid: Wicked problems. Dele erfaringer fra arbeid på skolen.
11:30Lunsj

Todelt økt:
Utforskende læring (for nye natursekkskoler) v/Eli Munkebye
Tverrfaglig undervisning (for erfarne skoler) v/Linda Mork-Knudsen og Olaug Vetti Kvam

13:45Du Linda, skulle ikke vi hatt lesestund nå? En hverdagshistorie om elever som reflekterer rundt tverrfaglighet.
14:00Tverrfaglig i Barentshavet v/Jan Erik Stiansen, Havforskningsinstituttet. Forvaltning av havområdene krever kunnskap både om økosystemer, økonomi og politikk. Case: Økosystemtokt i Barentshavet.
14:45Introduksjon til elevutbytte: Hvilke kompetanser vektlegger vi i prosjektene?
15:00Workshop og veiledning: Elevutbytte i vårt prosjekt.
15:45Oppsummering og avslutning
16:00Slutt