Skolelaboratoriet i realfag
Bestemmelsesnøkkel på mobiltelefonen

Artsapp - nytt verktøy for feltundervisning i biologi

Vi prøver ut årets nye verktøy for feltarbeid i biologi: En bestemmelsesnøkkel for mobiltelefon. Foreløpig er det starr som er klar til å prøves ut, etter hvert vil det komme flere grupper. Tirsdag 23. september inviterer vi til en introduksjon for lærere som har lyst til å prøve ut dette med elever.

ArtsApp

Institutt for biologi har sammen med Avdeling for arktisk biologi UNIS, Institutt for pedagogikk UiB og Havforskningsinstituttet blitt tildelt status som Senter for fremragende utdanning innen biologi. I den forbindelse har utvikling av nytt og nytenkende undervisningsmateriell vært i fokus. Ved institutt for biologi (UiB) har man i år jobbet med å utvikle en mobilapplikasjon for identifisering og nøkling/arsbestemmelse av plantegruppen starr.  Appen er fortsatt under utvikling, men uttesting på studenter og lærere har gitt svært positive tilbakemeldinger. Ønsket med appen er å gjøre artsidentifikasjon og læren om inndeling og klassifisering (taxonomi) av arter mer tilgjengelig, og på et nivå som gjør det lettere å forstå.  Med tiden er det også ønskelig å utvide appen til å ta for seg flere ulike plante-, dyre- og insektsgrupper. Applikasjonen er gratis og er ment for bruk i skole og universitet.

Den 23. september ønsker å invitere et utvalg av lærere til et lite kurs hvor utviklerne bak appen vil introdusere ArtsApp, og vise hvordan utvikling og bruk av appen brukes i undervisning av biologistudenter. Vi ønsker at det blir en workshop hvor vi får tilbakemeldinger og diskusjoner rundt bruken av en slik app i skolen. Vi håper på at de som deltar på kurset vil teste ut appen på skolen og gjerne komme med oppfølgingskommentarer når man ser hvordan dette fungerer i undervisningen.

ArtsApp er bare tilgjengelig for androidbrukere og kan lastes ned gratis fra «Google play» ved å søke på ArtsApp eller bioceed.

Påmelding via skolelab.no