Skolelaboratoriet i realfag
Åpen dag på Geofysisk institutt

Fagdag om vær, hav og klima

5. mars 2015 åpner Geofysisk institutt dørene for elever i den videregående skole. Arrangementet er åpent for alle elever fra videregående skole med interesse for luft, hav, vær og klima.

Elever besøker Geofysisk institutt
Fagdag på Geofysisk insitutt

Ved Geofysisk institutt forsker vi på vær og vind, havstrømmer og havis, klimavariasjoner og klimaendringer, og mye mer.

Lurer du på hvordan skyene oppstår, hvorfor himmelen er blå, hvorfor det regner så mye i Bergen, hvorfor lavtrykkene roterer mot klokken, om Golfstrømmen vil stoppe eller fortsette å strømme som i dag, hvordan vi kan varsle været, hva en klimamodell er eller hvordan klimaet kan bli om 100 år – er du velkommen til Geofysisk institutt!

Programmet passer for elever som tar matematikk, fysikk eller geofag, eller som rett og slett lurer på hva som rører seg i luft og vann.

Velg om du vil komme før lunsj kl. 09:30-11:30 eller etter lunsj kl. 13:00-15:00. De to øktene har samme program:

• Vær og vind. Hvordan måle været?
  • Klima og klimamodeller. Siste nytt fra forskningen. Hvordan bygge en klimamodell?
  • Havet. Hvordan måle strømmer i havet? Havforsuring.

I løpet av de to timene vil elevene bli ledet av studenter og forskere ved Geofysisk institutt som vil vise noe av det vi forsker på.