Sosiologisk institutt
Ny bok

Ny bok om tvangsbruk og brukernes opplevelser

Boken setter søkelyset på regelverket om tvangsbruk, samfunnets praktisering av tvangsbestemmelsene og brukernes opplevelser av å bli tvangsinnlagt.

Illustrasjon

Post. dok ved Sosiologisk institutt Ingrid Rindal Lundeberg har sammen med kollegaene Kristian Mjåland og Karl Harald Søvig gitt ut boken Tvang i rusfeltet - Regelverk, praksis og erfaringer med tvang på Gyldendal forlag.

Menneskerettslige og etiske dilemmaer

Gjennom boken relaters tvang til menneskerettslige og etiske dilemmaer. Forskerne stiller spørsmål om hvilke forhold som bidrar til at tvang kan bli en positiv mulighet, og hva som minsker de krenkende opplevelsene av tvang.

Analysene som presenteres i boken, er basert på forfatternes omfattende og mangeårige forskningsinnsats på temaet tvang og rusmiddelmisbruk.