Sosiologisk institutt

Reduksjon i kulturtilbudet i skolen vil øke klasseforskjellene

Johs. Hjellbrekke, Vegard Jarness og Olav Korsnes ved Sosiologisk institutt har skrevet et kapittel i en ny, internasjonal bok om sosiale forskjeller.

Illustrasjon

Tall fra Medie- og kolturbruksundersøkelsen

De norske forskerne har sett på sosiale forskjeller i et egalitært samfunn, altså Norge. Tallmaterialet er hentet fra Medie- og kulturbruksundersøkelsen til Statistisk sentralbyrå, SSB, og de tre forskerne har gjort en kvantitativ analyse av kulturbruksundersøkelsen til SSB, og gruppert befolkningen ut fra hovedskillelinjen aktive og passive kulturbrukere.

Sosiale klasser har relevans

At smak og preferanser generelt følger sosiale skillelinjer, er ingen nyhet. Men at forskjellene i kulturkonsumet fortsatt følger et tradisjonelt klasseskille, er nok overraskende for mange, tror de tre forskerne.

- Det snakkes om fristilling av individet fra sosiale klasser i internettets tidsalder. Men å si at sosiale klasser ikke lenger har relevans, er grovt overdrevet. Vi ser et tydelig klasseskille i kulturbruken, sier professor Johs Hjellbrekke.

Les hele saken på BT.NO