Sosiologisk institutt
Nyhet

Isak Lekve: En ny klassedebatt: Bidrag til revitalisering – eller enda en gravsang for venstresiden?

Lekve legger frem ulike måter å bruke klassebegrepet i sitt bidrag til siste utgave av Røyst.

Lekve Røyst

Artikkelen er skrevet til det nye venstreorienterte og vestlandsbaserte tidsskriftet Røyst, som i  april kom ut med sitt tredje nummer med en av sosiologiens og den politiske venstresidens mest diskuterte begreper som tema - klasse. Etter det store fokuset som har vært på ulikhet blant annet i forlengelsen av fjorårets oversettelse av Thomas Piketty, så søkte redaksjonen i tidsskriftet å utforske hvorvidt det ga mening å knytte dette opp mot klasse og om en ny debatt rundt begrepet eventuelt kunne virke revitaliserende for en radikal venstreside i krise.

Som sosiolog som har jobbet mye med klassetematikk indirekte gjennom arbeidslivssosiologi og ulike former for mobilisering, ble utgangspunktet for artikkelen at dette åpenbart avhenger av hvilket klassebegrep en legger til grunn. Artikkelens søkte dermed å avklare for et ikke-sosiologisk publikum, de viktigste posisjonene i forståelsen av klassebegrepet, og hvilke - om noen - av disse som kunne virke revitaliserende for venstresiden.

Les Lekves artikkel her.