Studentsider
Studiestart høst 2023

Ny student

Velkommen som ny student på UiB! På denne siden finner du informasjon som er nyttig for nye UiB-studenter.

Verden trenger tankene dine

Hva skjer fremover

Fra midten av junivil det komme informasjon om velkomstuken og oppstart for ditt program øverst på siden for studieprogrammet ditt. Se uib.no/studier og finn studieprogrammet ditt fra midten av juni.
20. julidu som får tilbud om studieplass, får en epost fra UiB.
27. julidu som takker ja til studieplass, får to e-poster fra UiB: en som du trenger for å aktivere studentkonto og en med lenker videre til all informasjon du trenger for å komme igang som student på UiB.
10.-11. augustunder introdager til studentlivet åpner vi campus før den offisielle velkomstuken med et frivillig tilbud for deg som er helt ny student. Mange føler seg spente og nervøse før studiestart på Universitetet, og mange lurer gjerne på hva som venter dem. Introdager er en fin anledning til å bli litt kjent med Universitetsområdet, og lære litt om hva det vil si å være student
14. augustførste dag i velkomstuken for de fleste nye studenter. Lenke til oppstart for hvert enkelt studieprogram finner du her fra midten av juni: Finn studieprogrammet ditt

Fadder- og mentoraktiviteter

Den første uken kan nye studenter være med på fadderaktiviteter.

I tillegg har alle studenter på bachelor og integrert master også muligheten til å være med i en mentorgruppe de første seks til tolv månedene. Dette gjelder også noen flere studenter, sjekk studieprogramsiden fra midten av juni.

Hvor finner du informasjon før studiestart?

Fra juni:

• Nettsider: Du finner informasjon og lenker til det du trenger å vite før studiestart på denne siden (uib.no/nystudent) og studieprogramsidene

Etter at du har takket ja:

• Din private e-post: Du får informasjon fra UiB før velkomstuken på den eposten du la inn da du søkte.

Etter at du har aktivert UiB-konto:

• Din UiB-e-post: Når du har blitt UiB-student og fått brukernavn og passord til UiB sine tjenester, får du en student-e-post (Outlook) og informasjon fra UiB også her.
  • UiBtreet: Du logger deg inn og finner oversikt over det du skal gjøre før studiestart og mer om velkomstuken.
  • Mitt UiB: Er læringsplattformen og etter at du har logget deg inn og semesterregistrert deg, finner du emnene dine på Mitt UiB.
Særskilte behov?
Du kan søke om tilrettelegging av
din studiehverdag
. Ta kontakt med ditt infosenter så snart som mulig for råd og veiledning.

Studert før?
Du kan søke om å få godkjent tidligere
utdanning
i studieprogrammet ditt.

Sted å bo?
Du kan søke studentbolig hos Sammen.