Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Studer samfunnsfag

Vil du bli lærer i samfunnsfag?

Har du studert to eller flere fag ved universitet og høgskole? Med ettårig praktisk-pedagogisk påbygging kvalifiserer du til å undervise i ungdomsskole og videregående skole.

En mann foreleser foran en illustrasjon i et klasserom
Emil Weatherhead Breistein

Hva er PPU?

Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) er et studium for deg som allerede har utdanning fra universitet og/eller høgskole, og som vil utdanne deg til å bli lærer. PPU går over ett studieår og kvalifiserer deg til å undervise i ungdomsskole og videregående skole.

Ved å ta PPU lærer du å planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Studiet gir deg teoretisk forståelse og kunnskap om læring og praktiske, pedagogiske erfaringer og evner.

– Å bli samfunnsfagslærer er en god måte å kunne arbeide videre med faget sitt etter endt utdanning, sier professor Kjetil Børhaug, som underviser i samfunnskunnskapsdidaktikk.

Hvordan er PPU bygget opp?

I praktisk-pedagogisk utdanning inngår emner i pedagogikk, fagdidaktikk og skolepraksis. Pedagogikk er vitenskapen om læring, undervisning og oppdragelse. Fagdidaktikk kan defineres som refleksjon over et fag og undervisning i faget. Det samfunnsvitenskapelige fakultet tilbyr fagdidaktikk og praksisopplæring i skolefagene samfunnskunnskap, geografi, mediefag og IT-fag.

Studentene på PPU er vanligvis i praksis både i ungdomsskole og videregående skole i løpet av studiet. Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og skal være en læringsarena, et forskningsområde og et utprøvingsfelt for både pedagogikk og fagdidaktikk.

– Jeg hadde tenkt på å bli lærer, og jeg tenkte også på andre yrker hvor pedagogikk kommer godt med. Man står bredere når man har PPU, og jeg mener at det har gitt meg flere muligheter, forteller PPU-student Solfrid Hernes.

Kjetil Børhaug trekker også frem at kompetansen man får gjennom å ta PPU er relevant for mange yrkesveier: - Det er mange som tar PPU fordi det gir en kompetanse i formidling i vid forståelse, noe mange har bruk for i ulike typer utadrettede jobber. Det er også et poeng at noen års praksis i skolen kan være en god plattform for en karriere videre i utdanningssystemet.

Opptakskrav

Opptaket til praktisk-pedagogisk utdanning ved UiB krever at du har oppnådd mastergrad. Som del av utdanningen må du ha minimum 60 studiepoeng faglig fordypning i minst ett skolefag. Den faglige fordypningen din må være i fag som UiB tilbyr fagdidaktikk i.

Mer informasjon om opptak til PPU finner du på denne siden.

Hvordan søker du?

Søknadsfristen er 15. april og du søker opptak gjennom SøknadsWeb.