Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Terje Tvedt får SV-fakultetets formidlingspris 2015

Professor Terje Tvedt ved Institutt for geografi fikk Formidlingsprisen 2015 10. november.

Terje Tvedt får SV-fakultetets formidlingspris 2015
Dekan Knut Helland og professor Terje Tvedt
Nils Gunnar Songstad

På Instituttlederforum 10. november ble professor Terje Tvedt tildelt Formidlingsprisen 2015 for fjernsynsserien Kampen om Nilen som ble sendt på NRK første gang høsten 2014. Serien fikk svært god mottagelse, og ble totalt vist fem ganger.

Gjennom tre programmer viser Terje Tvedt den store betydningen Nilen har for millioner av mennesker i 11 land. I fjernsynsserien blir seeren tatt med på en spektakulær reise i Nilens historie og nåtid. Terje Tvedt formidler på en innsiktsfull måte konfliktene som er knyttet til den viktige ressursen Nilen er.

- Det er spesielt hyggelig å motta en slik pris fra eget fagmiljø. Det er jo også anerkjennelse av forskergenerert forskning, fordi filmen er resultat av en grunnleggende idé det tok tiår å realisere, sier Terje Tvedt.

Han var opptatt kunnskap som ingen andre da etterspurte.

- Jeg begynte å studere Nilens historie fordi jeg mente det ville skape en spesiell forståelse for de lange linjers historie og hvordan dette samtidig påvirket samtiden, forklarer vinneren av Formidlingsprisen.

Formatet for formidling av kunnskapen om Nilen er unikt med hensyn til kombinasjon av faglig innhold og medium for formidlingen. Serien engasjerte, vekket nysgjerrighet og ga inspirasjon til brede publikumsgrupper. Kampen om Nilen er et fremragende eksempel på forskningsformidling som dekker samfunnets behov for informasjon og kunnskap om forskningsbasert innsikt.