TVEPS - Senter for tverrprofesjonell samarbeidslæring

TVEPS i BT: «Nå er juss på helselaget»

Jusstudenter fra UiB er TVEPSere for første gang. I BT kan vi lese om deres erfaringer.

Faksimile av Bergens Tidende 20.10.15
TVEPS i Bergens Tidende
Faksimile BT

Det er første gang jusstudenter fra Universitetet i Bergen er med på tverrprofesjonell samarbeidslæring. I Bergens Tidende tirsdag 20. oktober 2015 kunne vi lese om erfaringene studentene og sykehjemmet tilegnet seg da en ny variant av TVEPS-gruppe ble prøvd ut.

I avisartikkelen møter journalisten fra BT en TVEPS-gruppe bestående av en medisinstudent, en ergoterapistudent, en vernepleierstudent, en sosionomstudent og en jusstudent på Fyllingsdalen sykehjem. Jusstudentens rolle i teamet har i stor grad handlet om at pasienters rettigheter blir ivaretatt. Leder av TVEPS, Anders Bærheim, sier det er viktig at jurister og helsearbeidere kjenner hverandres fagfelt ettersom jurister møter helsevesenet som administratorer, advokater og dommere. Jusstudent Elise Liverød sier at hun ser mange gårsoner i hvordan loven skal forstås, og vernepleierstudent Lene Nilsen bygger opp om dette med at samtykkekompetanse er vanskelig å vurdere.

Les artikkelen i BT: «Nå er juss på helselaget»