Universitetsdirektørens kontor
Holbergveka 2017

Holbergforelesningen: «Rettferdighet uten etikk: En idé fra det 20. århundre?»

Forelesning ved holbergprisvinner Onora O'Neill, Baronesse av Bengarve og æresprofessor i filosofi fra University of Cambridge.

Portrett av Onora O'Neill
Martin Dijkstra

I europeisk tenkning og kultur har diskusjonen om rettferdighet og etikk gjennom århundrer vært nært forbundet med pliktnormer. I det 20. århundre ble imidlertid pliktdimensjonen skilt fra retts- og etikkdiskusjonene på markerte, interessante og urovekkende måter. Det er nå utbredt aksept for at rettferdighet er et spørsmål om respekt for objektivt legitimerte menneskerettigheter, men andre etiske standarder mangler en bredere begrunnelse og reflekterer enten individuelle valg eller felles normer. O‘Neill vil argumentere for at dette synspunktet bidrar til utilstrekkelige begrunnelser for rettferdighet, så vel som for andre etiske normer.

Onora O'neill blir introdusert av Ellen Mortensen, fagleg leiar for Holbergprisen.