Universitetsdirektørens kontor
Holberguken

Nils Klim-seminaret: Å forstå utslippshandel gjennom diskursanalyse

Nils Klim-prisvinner Sanja Bogojević vil presentere egen forskning på et åpent seminar, der Juridisk fakultet ved Universitetet i Bergen er vertskap.

Sanja Bogojevic
Marcus Maretic

Tema for seminaret vil være hvordan handel med utslippskvoter kan forstås bedre gjennom diskursanalyse. Mer presist vil det, gjennom å undersøke antagelsene som ligger til grunn for utslippshandel, vise hvordan ulike forståelser kommer frem, angående hvordan handelskvoter fungerer, eller antas å fungere, og angående hvilken rolle staten og markedet spiller. Dette er viktig, siden det viser at vi ikke kan generalisere rundt karbonmarkeder og miljørett.

Presentasjonen vil bli etterfulgt av en åpen diskusjon.

Sanja Bogojević er dosent i miljørett ved Juridiska institutionen, Lunds universitet. Hennes forskning undersøker bruk av markedssystemet ved regulering av naturressurser, slik som vann, fisk og luft. I 2013 utgav Bogojević boken Emissions Trading Schemes: Markets, State and Law (Hart Publishing). Hun har studert juss ved flere ledende universitet i England, Tyskland og Belgia, og hun har doktorgrad fra University of Oxford. Hun har vært forskningsaktiv også i Australia og USA.