Universitetsmuseet i Bergen

Nyhetsarkiv for Universitetsmuseet i Bergen

Påsken står for døren og det er snart tid for å pynte både ute og inne.
«Det er rystende hvordan beslutninger tas på kunnskapens, kulturarvens og naturens bekostning».
I 2024 vert 750-årsjubileet for Magnus Lagabøtes landslov feira. Ved Universitetet i Bergen vil forskarar frå inn- og utland gje perspektiv på lova som endra Noreg.
Er du interessert i planter, natur og hagebruk? Likar du godt å arbeide ute? Vi treng ekstrahjelp til våre plantesamlingar. Søknadsfrist 31. januar 2024.
Nå i adventstiden har vi forskjellige utstillinger i alle hagene våre
I 2024 feires 750-årsjubileet for Magnus Lagabøtes landslov, og Landsloven er tema for årets foredragsrekke på Middelalderforum. Velkommen til Frille og Dyvekes vinkjeller for ny kunnskap og hyggelig lag!
Norske Anleggsgartnere, Miljø- og Landskapsentreprenører (NAML) har kåret Muséhagen til Årets grønne park 2023. Foruten de bruksmessige og estetiske kvalitetene er det lagt stor vekt på det fagmessig høye nivået på driften og vedlikeholdet av anlegget, og utmerkelsen er derfor i første rekke ment som honnør til ansatte som har lagt sin sjel i både planlegging, utførelse og skjøtsel av Muséhagen.
Kritisk truede 'dinosaurtrær' ankommer universitetshagene som del av internasjonalt bevaringsarbeid
I strålende solskinn lørdag 3. juni ble ildsjelene i Arboretets Venner hedret med kulturprisen for Ytrebygda.
Muséhagen er 125 år og dette feiret Universitetsmuseet 11. juni. Rektor Margareth Hagen og museumsdirektør Kari Loe Hjelle plantet en Betula alleghaniensis (gulbjørk) i anledning jubileet.
Universitetshagene har tatt et stort skritt i retning bærekraftig drift i år.
Arkeologer ved museet har gjort et sensasjonelt funn av en såkalt hellekistegrav som trolig er 4000 år gammel - altså fra 2000 år før Kristus da vi i Norge startet med jordbruk og like gammel som pyramidene i Egypt. - Det er første gang, og helt spesielt i norsk målestokk, at det er funnet en sikker hellekiste med så mange graver, sier seksjonsleder ved Universitetsmuseet Morten Ramstad.
Foreslå ditt arrangement under Day Zero på SDG Conference Bergen, 7. februar 2024.
ForBio – Research School in Biosystematics held its 12th Annual Meeting at the University Museum of Bergen on September 19-21st.
«Kunst og kultur i nordisk vikingtid og middelalder» er tema for denne høstens foredragsrekke. Velkommen til Frille og Dyvekes vinkjeller for ny kunnskap og hyggelig lag!
I år ble det for første gang invitert til eksamen for nyttevekstkyndige i Bergen. Eksamen fant sted i Blondehuset i Arboretet. Alle tre hagene, både Arboretet, Musehagen og Bergen botaniske hage bidro med planter til eksamensbordet.
Ledig stilling som førsteamanuensis i systematikk innan eit av felta fykologi, lichenologi, bryologi eller mykologi. We are currently recruiting an Associate professor specialized in the systematics of algae, lichens, mosses or fungi.

Sider