Utdanning

Det er ok å være usikker

Ariz Ghazi fra Fredrikstad lurer av og til på om hun har valgt riktig fag på UiB. - Det er heldigvis helt normalt, sier hun.

Portrettbilde av psykologistudent Ariz Ghazi
- Jeg lurte på om jeg kunne kombinere noe med næringslivet og psykologi. Det var da en lærer tipset meg om arbeids- og organisasjonspsykologi i Bergen. Jeg så på nettsiden og ble heltent, sier Ariz Ghazi. For et år siden flyttet hun fra Fredrisktad til Bergen for å studere.
Elias Dahlen.

20 år gamle Ariz Ghazi studerer arbeids- og organisasjonspsykologi på Universitetet i Bergen (UiB).

- Jeg kom rett fra videregående til Bergen i fjor, sier hun og forteller om en litt kronglete start på oppholdet.

Hun hadde ordnet seg hybel på Fantoft før hun kom til Bergen. Med på toget fra Oslo var to kofferter og mor. Da toget rullet inn på perrongen, trodde hun Fantoft studentby var like i nærheten. Dermed  satte hun i gang  det som skulle bli en liten ørkenvandring.

- Jeg ba mamma vente på togstasjonen mens jeg hentet nøkkelen til hybelen, sier hun og ler.

Dokumenterte letingen

På kartet virker det som Studentsenteret, hvor nøkkelen skulle plukkes opp, lå fem minutter unna.

- Jeg gikk rundt og rundt. Det viste seg at jeg hadde tolket kartet feil. Mor ble stående en time og vente før jeg fikk nøklene mine, forteller hun. Hun oppdaterte venninnene hjemme i Fredrikstad underveis i ekspedisjonen.

- Jeg filmet meg selv og sendte video. Jeg skjønte ingenting, sier hun og humrer.

Heldigvis har hun en tålmodig og forståelsesfull mor. I dag har hun oppdaget hvor oversiktlig Bergen er.

- Hver gang jeg drar innom Oslo, tenker jeg at Bergen er en veldig liten by. Men jeg er glad jeg bor i Bergen. Jeg kan jo gå overalt uten å tenke på buss eller taxi.

- Det er ikke noe stress i denne byen. Jeg forøker hele tiden å overtale venner på Blindern til å komme hit.

Ser frem til å møte elever

Ghazi har mye hun vil fortelle avgangselevene i videregående.

- Jeg vil få frem at det er ok å være usikker. Noen ganger kan jeg tenke: «Herregud, hva er det jeg driver med?» Det er helt greit, fordi det kommer til å gå bra, sier hun og legger til:

- Det har noe med å vokse og modnes å gjøre.

Da hun gikk på videregående i Fredrikstad, var hun usikker på videre studieløp. Hun ble tipset av en lærer om Bergen og universitetet.

- Jeg kommer fra en familie med mange økonomer, men var ikke helt klar for økonomi selv.

På videregående hadde hun psykologi på timeplanen.

- Jeg lurte på om jeg kunne kombinere noe med næringslivet og psykologi. Det var da en  lærer tipset meg om arbeids- og organisasjonspsykologi i Bergen. Jeg så på nettsiden og  ble heltent, sier hun.

Vær aktiv

Bruk de verktøyene du har for å finne riktig fag og informasjon om ditt nye lærested, er rådet fra Ghazi til kommende studenter.

- Søk på nettet. Snakk med folk som kanskje allerede er i gang med studier. Det er stor bredde i tilbudet og et hav av muligheter. Men du må gjøre den lille researchen selv. Og velger du feil, er det alltid mulig å bytte studieretning.

Ghazi fikk besøk av en studentambassadør da hun selv var elev i videregående.

- Ambassadøren som besøkte skolen vår, kom fra jussen på UiB. Hun var så utrolig flink og inspirerende. Hun traff meg med budskapet sitt, sier hun.

- Ditt beste råd til nye studenter?

- Ikke sitt og les hele tiden. Og ta på deg verv. Det var også rådet fra mine eldre søsken som er ferdig med studiene, sier hun og avslutter:

- Utforsk med et åpent sinn. Du får mye igjen for det senere. Jeg oppdager stadig vekk nye sider ved UiB og Bergen, selv om jeg har vært her en stund nå.