Utdanning
Aarebrot i 200 nye minutter

Frank Aarebrot gjorde stor suksess med sitt NRK-sendte maratonforedrag om Norges historie. Nå skal han snakke uavbrutt igjen, denne gangen om krig.

Professor Frank Aarebrot
Frank Aarebrot skal igjen opplyse og underholde det norske folk med langforedrag på NRK2. Denne gangen er temaet krig.

Frank Aarebrot er professor og foreleser ved Institutt for sammenlignende politikk, og har gjennom mange år vært Norges mest siterte professor i norske medier.

Allerede før `200 år på 200 minutter’, som ble sendt direkte på NRK2 fredag 28. februar 2014, var han landskjent og ble av VGs kommentator Hans Petter Sjøli beskrevet som "noe så sjeldent som en universitetslærer med a-kjendisstatus".

Seersuksess

Den direktesendte forelesningen var en stor seersuksess for NRK2, med i snitt 230 000 seere gjennom hele sendingen. 700 000 seere var innom sendingen en periode, og over 225 000 seere har klikket seg inn på NRKs nett-TV i etterkant.

Aarebrot fikk også Forskingsrådets formidlingspris for sendingen spesielt og sin langvarige arbeid med å formidle statsvitenskapelig kunnskap.

Historisk dato

Nå er han altså klar for en ny runde . Torsdag 9. april, nøyaktig 75 år etter at andre verdenskrig brøt ut i Norge, er Aarebrot igjen på plass i beste sendetid på NRK2 med direkteforedrag fra Det Akademiske Kvarter. Temaet denne gangen er krig.

Aarebrot vil blant annet forsøke å gi svar på spørsmål som: Hvem tar våpen i hånd når den offentlige voldsmakt ikke finnes? Hvem bestemmer hvem som er forræder? Hvor går grensen mellom politikk og krig? Er demokratisering en garanti mot krig? Var det en tabbe av Tyskland å forby radioen?

Og ikke minst loves det at vi får vite hvilke ord som ble ble brukt da Frank Aarebrots bestemor analyserte Hitler.

Svært stor pågang

`Krig på 200 minutter´ arrangeres av NRK i samarbeid med Studentersamfunnet i Bergen . Sendingen på NRK starter 20.55, men om du vil sikre deg plass i salen bør du være tidlig ute - over 1200 har sagt at de er interessert i å delta på arrangementets Facebookside

TV-innspillingen foregår i Teglverket, men sendingen streames også til Stjernesalen.