Utdanning
Studiestarten 2015

Erna og AURORA til velkomstseremonien

Statsminister Erna Solberg og artisten AURORA ønsker nye studenter velkommen til Universitetet i Bergen 11. august.

Bilde av statsminister Erna Solberg og AURORA
På velkomstseremonien vil statsminister Erna Solberg vil holde tale til de nye studentene. Deretter blir det konsert med stjerneskuddet AURORA.
Thomas Haugersveen/Statsministerens kontor og Viv Imra

I august kommer tusenvis av nye studenter til Universitetet i Bergen. De ønskes velkommen under den tradisjonelle velkomstseremonien i Nygårdsparken 11. august.

UiB-alumn og statsminister Erna Solberg vil holde tale til de nye studentene. Deretter blir det konsert med stjerneskuddet AURORA, kjent blant annet for hiten ”Runaway”.

Statsministeren tilbake på campus
Erna Solberg tok cand.mag.-graden sin på Universitetet i Bergen i 1986, med fagene sosiologi, sammenlignende politikk, statistikk og sosialøkonomi.

Under studiene var Solberg forkvinne i Bergen konservative studenterforening (som i dag heter Høyres studenter). Hun ble utnevnt til æresalumn ved UiB i 2014.

Solberg er født i Bergen og valgt til Stortinget for Hordaland. Hun var kommunal- og regionalminister fra 2001 til 2005 og ble i 2004 valgt til leder i Høyre. Fra 2013 har hun ledet Norges regjering.

Os-artisten som ble Katy Perrys favoritt
18 år gamle AURORA kommer fra Os, like utenfor Bergen. Hun ble for alvor kjent under festivalen by:Larm i 2014, hvor kritikere fra både VG og Dagbladet belønnet henne med terningkast 6 for konsertene hun holdt. I kjølvannet av dette har AURORA vakt internasjonal interesse, og i 2014 spilte hun på en rekke sommerfestivaler.

Under årets by:Larm var hun å regne som en hovedattraksjon da hun spilte for en utsolgt Sentrum scene. Etter konserten trillet medier som Aftenposten og Gaffa igjen seksere på terningen.

I påvente av albumet i september har AURORA sluppet tre låter: Awakening, Under Stars og Runaway. Den sistnevnte singelen fikk den amerikanske sangeren Katy Perry til å skryte av AURORA til sine 70 millioner følgere på Twitter.

Hun er aktuell med EP’en Running With The Wolves som fikk full pott på terningen i både BT og BA.

På velkomstseremonien opptrer hun akustisk sammen med gitarist.

Tradisjonell åpning
På velkomstseremonien vil også rektor Dag Rune Olsen og nyvalgt leder av Studentparlamentet, Johanne Vaagland, tale til studentene. Bergens ordfører Trude Drevland vil ønske studentene velkommen til byen, og en rekke inviterte gjester vil også være til stede.