Utdanning

Rett fra dataspill til jobb

Vær aktiv i hele studieperioden. Da får du jobb, sier Stig Andreassen, tidligere masterstudent i Digital kultur ved Universitetet i Bergen.

- Digital kultur handler om hvordan samhandlingen mellom mennesker og teknologi påvirker hverdagen vår. Fra bachelor gikk jeg til masterstudiet hvor jeg forsket på hvordan dataspill fungerer som pedagogisk verktøy i undervisning.

Han jobber nå hos Microsoft. Her viderefører Andreassen arbeidet han gjorde med masteroppgaven ved Nordahl Grieg videregående skole i Bergen. Temaet i masteren er bruk av dataspill i undervisningen.

– Det er en fordel om du virkelig interesserer deg for temaet du har valgt. For min del handlet det i utgangspunktet om dataspilling jeg holdt på med på gutterommet, sier Andreassen.

Digital kultur i skolen

35-åringen har et langt utdanningsløp. Det begynte med fagbrev som elektromontør i Nord- Aurdal i Valdres for 16 år siden.

Deretter tok han en bachelor i nettverksdrift og sikkerhet, jobbet noen år, før han fant veien tilbake til akademia. Her tok han en bachelor i digital kultur ved HF-fakultetet på UiB i 2013.

Etter det ble mastergraden på samme studium fullført sommeren 2015.

– Digital kultur handler om hvordan samhandlingen mellom mennesker og teknologi påvirker hverdagen vår. Fra bachelor gikk jeg til masterstudiet hvor jeg forsket på hvordan dataspill fungerer som pedagogisk verktøy i undervisning, forteller han.

All datainnsamling og intervjuene i mastergraden ble gjort hos Nordahl Grieg videregående skole i Bergen.

– Det er en stor faglig fordel å være tett på det man skriver om, sier han, og legger til:

– Ikke glem at lærestedet ditt også er en ressurs under arbeidet med oppgaven i felt. Det er viktig å bruke både lærekrefter og medstudenter aktivt når du jobber med masteren. Se på innspill og kritikk som et gode, sier han.

Rett i jobb

Etter at oppgaven var fullført sommeren 2015, tok det ikke lang tid før han var i fast jobb.

– Det gikk veldig raskt for meg som nyutdannet, sier han, og avslører litt av hemmeligheten med prosessen fra studier til jobb:

– Jeg var svært aktiv i mange ulike forum da jeg drev på med masteren. Jeg brukte enhver unnskyldning for å komme meg på en eller annen konferanse som hadde noe med fagfeltet mitt å gjøre. I slike sammenhenger knytter man kontakter, bygger nettverk og kan til og med møte fremtidige arbeidsgivere.

– Det er viktig å være aktiv før masteren er ferdig. Da ligger du i forkant når du skal ut i arbeidsmarkedet. Knytt kontakter underveis, og markedsfør deg selv og det du jobber med, sier Andreassen.

Gjør deg selv synlig

Masteroppgaven i digital kultur fanget også oppmerksomheten til datamagasinet Computerworld. De skrev flere artikler om teamet. Gjør deg selv så synlig som mulig, er det klare rådet fra Andreassen.

– Man skal ikke sitte og vente på at noen skal ringe, eller at noe skal skje av seg selv. Bruk de kanalene du har til rådighet, sier han og fortsetter:

– LinkedIn, Finn.no, vikarbyrå. Gjør alt for å gjøre CV-en din synlig. Blir du innkalt på intervju, gå. Selv om du ikke tror jobben helt passer for deg. Jeg var på et slikt intervju, og endte opp med selge meg inn i en annen stilling enn den jeg i utgangspunktet hadde søkt på.

– Åpner studiet ditt for mange yrkesvalg?

Det finnes mange muligheter. Blant annet er spillutvikling en bransje i vekst her til lands, sier han, og legger til:

Studiet passer til digital markedsføring og kommunikasjonsstillinger av ymse slag. Det er ofte lurt å bygge seg en profil av gode fag med tanke på hva man ønsker å kunne ved endt mastergrad. Noen «artige fag» er det naturligvis også rom for, men ha i tankene at graden skal være litt matnyttig også.

Forvent over 400.000 kroner i lønn

Mange studenter har studielån, og de skal etablere seg i et boligmarked hvor prisene fremdeles stiger. Mange lurer på hva de kan forvente i lønn etter endt mastergrad.

– Etter en master i digital kultur, kan du forvente en begynnerlønn på rundt 400.000 kroner, muligens litt mer. Det spørs hvilken stilling man blir tilbudt, sier Andreassen og legger til:

– Jeg tenker dette har mer med hvilken bransje man sikter seg inn på, ikke så mye med hvilket fag man tar på universitetet.

– Er det andre råd du vil gi når det gjelder overgangen fra student til arbeidstaker?

– Et akademisk språk fungerer sjelden som et arbeidsverktøy utenfor universitetet. Jeg måtte legge fra med akademiske ord og uttrykk. Man blir rett og slett ikke forstått. Derfor er mitt klare råd: Legg fra deg faguttrykk og akademiske vendinger. Det er spesielt viktig å huske dette på jobbintervjuet, avslutter Andreassen.

Tips for master

• Velg noe du interesserer deg for
  • Let etter jobb før du er ferdig med masteren
  • Ut i felt når du jobber med oppgaven