Prosjekt: Kompetansedeling for studenters suksess i høyere utdanning
Invitasjon til å bli med i et prosjekt for studenters suksess i høyere utdanning

Frafallet i høyere utdanning er enkelte steder høyere enn frafallet i videregående skole. For mange er det å slutte et personlig nederlag som preger dem videre i livet, og for samfunnet betyr det at mange arbeidsgivere ikke får fatt i den kompetansen de trenger. Også læresteder og studieprogram ser negative sider ved at mange studenter mislykkes og forsvinner fra studiene. Mange positive erfaringer viser at det er fullt mulig å tilrettelegge på en slik måte at en langt større andel lykkes i studiene, noe som ikke bare innebærer at flere gjennomfører, men også at resultatene blir bedre. Slike effekter av tiltak fordrer imidlertid en kompetansebasert helhetlig og systematisk tilnærming til frafallsarbeidet over tid. For å bygge en slik kompetanse må det skje en erfaringsdeling mellom studieprogram og læresteder, noe dette prosjektet legger opp til.

I månedsskifte juni/juli 2016 ble det sendt ut en formell invitasjon til alle læresteder og samskipnader om å bli med i et prosjekt for studenters suksess i høyere utdanning.

Dette startet 9. januar 2015 hvor over 60 deltagere fra 20 læresteder og samskipnader var samlet i Bergen. Hensikten var å drøfte utfordringene med det store frafallet i høyere utdanning og muligheten til å opprette et prosjekt for deling av kompetanse. Se mer her.

Det ble der enighet om å nedsette et interimsstyre som skulle utarbeide et mer detaljert forslag til hvordan et slikt prosjekt kan organiseres og finansieres. Innstillingen fra Interimstyret er nå ferdig og sendt ut sammen med invitasjonsbrevet fra Universitetet i Bergen.

Nedenfor, som nedlastbare PDF filer, finner dere:

• Invitasjonsbrevet fra Universitetet i Bergen
  • Prosjektbeskrivelsen fra Interimstyret
  • Et anbefalingsbrev fra ledelsen ved Universitetet i Bergen, Høgskolen i Bergen og Studentsamskipnaden i Bergen

Spørsmål om prosjektet og hva det skal bidra med, rettes til:
Seniorrådgiver Harald Åge Sæthre
E-post: amnhs@uib.no   Tlf. 55582024 / 48096672

Viserektor for utdanning, Oddrun Samdal, vil være ansvarlig for prosjektet på vegne av Universitetet i Bergen.
Universitetet i Bergen er praktisk tilrettelegger for prosjektet og formelt ansvarlig.