Nye doktorgrader

Vestnorske maktsenter i eldre jernalder

Håkon Reiersen disputerer fredag 25. august 2017 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Elite milieus and centres in western Norway 200-550 AD».

I tiden 200-550 e.Kr. vokste det frem en rekke maktsenter i Skandinavia. Dette var bygder der det satt mektige elitemiljøer som tilegnet seg rikdom og knyttet til seg krigere. En viktig bakgrunn for utviklingen var kulturkontakt med romere og germanere på Kontinentet. Mens det de siste tretti årene har blitt gjennomført omfattende forskning på danske og svenske maktsenter, har temaet hatt mindre fokus i norsk forskning. Det har lenge vært kjent hvor de viktigste maktsentrene i eldre jernalder lå, men få har vært gjenstand for nærmere analyse.

Arbeidet med en doktorgrad om tolv maktsenter i Hordaland og Rogaland er et bidrag til å rette opp i denne skjevheten i forskningen. De analyserte sentrene er Osterøy, Voss, Rosendal, Etne, Bjoafjorden, Avaldsnes, Hafrsfjord, Hove, Tinghaug, Erga, Lye og Nærbø. Elitemiljøene som satt ved disse maktsentrene er tolket gjennom de materielle levningene vi har bevart i form av arkeologiske funn og kulturminner i landskapet. Dette gjelder særlig funn av kontinentale importvarer, rester av store gravhauger, store langhus og andre bygninger av religiøs, militær eller rettslig karakter.

I analysen ble det funnet både likheter og interessant variasjon mellom maktsentrene. Enkelte senter hadde ett dominerende elitemiljø, andre steder var det flere sterke miljøer i samme bygd. Det ble påvist både kortlevde og langlevde senter. Ved enkelte senter var det spor etter hvordan elitene styrte den rettslige organiseringen. Noen senter har i hovedsak vært religiøse senter, andre har hatt en viktig militær funksjon. Det var også tegn på allianser og konflikt mellom sentrene, der visse senter har dominert underordnede senter. Samlet gir analysen av de vestnorske maktsentrene viktig ny kunnskap om samfunnet i eldre jernalder.

Personalia:

Håkon Reiersen (f. 1984) har master i arkeologi fra Universitetet i Bergen. Temaet for masteroppgaven var Avaldsnesområdet som maktsenter gjennom jernalderen. Dette dannet et utgangspunkt for doktorgradsarbeidet, der flere maktsenter i regionen ble undersøkt. Blant annen forskning kan nevnes en større studie av landets rikeste gravfunn fra romertid, som publiseres i forbindelse med Kongsgårdprosjektet Avaldsnes (KHM, UiO). Reiersen arbeider nå ved Arkeologisk museum, Universitetet i Stavanger.