Nye doktorgrader
NY DOKTORGRAD

Kulturpåvirkning og lojalitet til studieland

Nor Lelawati Binti Jamaludin disputerer tirsdag 31. januar 2017 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “The “why” and “how” of International Students’ Ambassadorship Roles in International Education”.

Å justere seg til en ny kultur er muligens en av de største utfordringene en student møter under et internasjonalt studieopphold. Denne studien ble gjort for å kunne gi innsikt i noen av de psykologiske aspektene utenlandske studenter møter i et fremmed studieland. Studentenes erfaringer vil utvilsomt påvirke deres oppfatning av studielandet. Da dagens utdanning er mer internasjonal enn tidligere, håper man at denne studien vil hjelpe til å belyse denne viktige delen av studentlivet, slik at overganger og kulturelle krysningspunkt blir så «myke» som mulig. I sum vil forskningen som ligger bak denne avhandlingen være med på å avdekke kompleksiteten i kulturpåvirknings-prosessen samt kunne forstå loyalitetsintensjonene internasjonale studenter har til sitt studieland.

Samlet sett viser resultatene at utenlandske studenters valg om å bringe med seg egen kultur og å ha kontakt med vertslandets kultur har mye å si for loyalitetsintensjonene. I tillegg vil evnen til å engasjere seg i konstruktiv samhandling med annen kultur gi studentene følelse av velvære, positiv vurdering av ulike situasjoner og generell tilfredshet med livet. Videre vil studentens personlige verdier og erfaringer som oppstår under kulturpåvirkningsprosessen, som for eksempel diskriminering, påvirke loyaliteten til studielandet. Resultatene viser også at både utdanningssektoren og reiselivsnæringen trenger å kunne forstå disse viktige psykologiske elementene for å fremme sine tjenester i markedet, og vice versa.

Personalia:

Nor Lelawati Binti Jamaludin fullførte sin avhandling ved Institutt for samfunnspsykologi, Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen. Hun var tilknyttet The Graduate School of Human Interaction and Growth (GHIG). Hun var også medlem av the Society and Workplace Diversity Research Group. Hovedveileder for avhandlingen har vært professor David Lackland Sam, og biveiledere har vært professor Gro Mjeldheim Sandal og dr. Ainul Azreen Adam.