Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Betydningen av tidligere strukturer ved rift-forkastninger

Chao Deng disputerer tirsdag 3. oktober 2017 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "The influence of the pre-existing structuring on the evolution and geometry of extensional fault systems in the northern North Sea rift system".

Den strukturelle stilen i riftbassenger dannet i jordskorpen med tidligere strukturer skiller seg fra riftutvikling i homogen skorpe. Dette studiet fokuserer på hvordan allerede eksisterende forkastninger reaktiveres, vokser og påvirker nye forkastninger under en senere riftfase. Reaktiveringsmønsteret av allerede eksisterende strukturer og deres utvikling i tre dimensjoner er undersøkt, samt hvordan de påvirker forkastningsgeometri og forkastningsnettverksdannelse.

Forståelse av geometrien og utviklingen av normalforkastningssystemer er viktig med hensyn på leting etter og produksjon av olje og gass. Resultatene av dette arbeidet hjelper oss å forstå reaktiveringsmønsteret forbundet med en allerede eksisterende struktur, samt utviklingen og de tredimensjonale geometriene forbundet med forkastningsinteraksjon mellom tidligere og nye forkastninger. Videre kaster avhandlingen lys over sammenhengen mellom allerede eksisterende strukturers orientering og reaktiveringspotensiale, og grad av innflytelse på nærliggende forkastningsnettverk.

Personalia
Chao Deng ble født i 1987 i Nanchang-byen i Sør-Kina. Han ble uteksaminert fra Jilin University (Kina) i 2009. Fra 2009 til 2012 studerte han petroleumsgeologi ved China University of Petroleum (Beijing) for sin mastergrad. Deretter jobbet han i Sinopec, Kina fra 2012 til 2013, før han flyttet til Norge for å gjøre sin ph.d.-forskning fra 2013 til 2017.