Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Mellom fremskrittsoptimisme og fortidsromantikk – erfaring av tid i museer

Peter Forrás disputerer fredag 17. november 2017 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Museum som tidserfaring».

Avhandlingen undersøker hvordan tidsoppfatninger uttrykkes i museer. Tradisjonelt har forskningen på museer behandlet museene som fortidsorienterte og tilbakeskuende institusjoner. Avhandlingen argumenterer for at langt mer sammensatte oppfatninger av historisk tid kommer til uttrykk i museene.

Gjennom en studie av tre museer viser avhandlingen at også bestemte syn på fremtiden gjør seg gjeldende i måten historisk tid oppfattes og fremstilles i og med museene. Ulike fremtidsbilder og forventninger til fremtiden i kulturen ellers slår inn i museene og former hvordan historien der fremstilles.

Ut fra begrepet om historisitetsregime argumenteres det for det kan være kulturell kamp om hva som skal være den rådende måte å forme forholdet mellom fortid, nåtid og fremtid. Her spiller museene en viktig rolle. Grensedragningene mellom tidsdimensjonene uttrykker og etablerer makt og verdier, og grensedragningene er selv historisk spesifikke fenomener. Å kunne klassifisere noe som tilhørende fortid, nåtid eller fremtid er grunnleggende i utøvelsen av kulturell makt og verdsetting.

I og med at de tre museene som tas opp på ulike måter har tematisert fremskrittsorienterte fenomener som teknikk og industri, har aktualitet, fremtidsbilder og idéen om historisk fremskritt spilt en viktig rolle i måten museene har begrunnet og fremstilt sine samlinger på.

Avhandlingen er bygget opp som en studie av tekster knyttet til fremveksten av Kristiania kunstindustrimuseum på 1870- og 80-tallet, av Norsk Teknisk Museum på 1920-og 30-tallet og av Norsk Trikotasjemuseum på 1980- og 90-tallet.

Gjennom disse tre nedslagene i museumshistorien, viser undersøkelsen at selv museer som forteller historier om teknisk og industriell modernisering, håndterer historisk tid på ganske ulike måter. Dette skyldes ikke bare at den konkrete historiske konteksten har endret seg, men har også å gjøre med at selve synet på forholdet mellom fortid, nåtid og fremtid har endret seg.

Personalia
Peter Forrás (f. 1974) er opprinnelig fra Drammen. Han ble Cand. Philol. med hovedfag i filosofi i 2003. Som doktorgradsstipendiat var han finansiert av Det humanistiske fakultet, UiB. Stillingen har vært knyttet til Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap. Avhandlingsarbeidet har blitt utført ved fagmiljøet rundt kulturvitenskap. Han arbeider i dag ved Museumssenteret i Hordaland.