Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Etablere MR-metoder for måling av signalstoffer i hjernen

Maiken Kirkegaard Brix disputerer torsdag 3.mai for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Establishing reliable MR spectroscopy techniques for measuring GABA and Glutathione in the human brain”.

GABA er det viktigste hemmende signalstoffet i hjernen mens glutation er den viktigste antioksidanten i hjernen. Ubalanse i nivået av begge signalstoffene kan være en av de underliggende årsakene til flere psykiatriske og nevrodegenerative sykdommer, for eksempel schizofreni, bipolar lidelse, autisme og Alzheimers. En pålitelig metode for å måle disse signalstoffene i hjernen uten noen form for inngrep er derfor svært ønskelig.

MR-spektroskopi er nettopp en slik metode der man kan måle konsentrasjoner av ulike signalstoffene ved hjelp av en MR-maskin – som også brukes til å ta detaljerte bilder av hjernen. En utfordring ved MR-spektroskopi av GABA og glutation er at i MR-spekteret «drukner» signalet fra disse to signalstoffene i signalet fra andre signalstoffer med høyere konsentrasjon. Ulike teknikker er brukt for å løse dette. En av dem er ved hjelp av en spesiell MR-teknikk som kalles MEGA-PRESS.

Målet med arbeidet i denne doktorgraden har vært å kvalitetssikre MEGA-PRESS metoden for å påvise både GABA og glutation i hjernen, og undersøke hvordan reproduserbarheten av metoden endrer seg ved ulike forutsetninger. MEGA-PRESS er også sammenlignet med andre standard MR-spektroskopimetoder. En annen undersøkelse tar for seg om det er forskjell på målt GABA nivå i hjernen mellom gutter med autisme og friske gutter i samme alder. En hypotese var at nivå av målt GABA har sammenheng med alvorlighet av autismesymptomer.
Resultatet av studiene tyder på at man kan oppnå reproduserbare GABA og glutation målinger ved hjelp av MEGA-PRESS.

I tillegg kan det være en sammenheng mellom målt GABA nivå i hjernen og alvorlighetsgrad av symptomer hos gutter med autisme. Etablering av disse MR-teknikkene kan få betydning ved utredning og behandling av flere psykiatriske og nevrodegenerative sykdommer.

Personalia
Maiken Kirkegaard Brix (f 1981) er født i Skanderborg (Danmark) og avla medisinsk embetseksamen ved UiB i 2007. Hun begynte sin spesialisering i radiologi i 2009 og arbeider for tiden som lege i spesialisering ved Radiologisk avdeling, Haukeland Universitetssjukehus. Fra 2015-2018 har hun vært stipendiat med finansiering fra Helse Vest. Hun har vært tilknyttet forskningsmiljøene ved fMRI-gruppen i Bergen og ERC Advanced Grant. Avhandlingen utgår fra K1, Seksjon for radiologi, UiB.