Nye doktorgrader

Betydning av Axl Reseptor for brystkreft

Crina Elena Tiron disputerer fredag 20. juni 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ’’The Role of the Axl Receptor Tyrosine Kinase in Breast Cancer”.

Brystkreft er den vanligste krefttypen hos kvinner og kommer som nummer to når det gjelder dødelighet, nest etter lungekreft.  90 prosent av dødsfallene skyldes metastaser, som er spredning av kreftceller fra den opprinnelige kreftsvulsten (tumor). Disse kreftcellene vil så danne nye tumorer. Det er derfor viktig å forstå de molekylære mekanismene for denne prosessen, slik at man kan hindre at dette skjer.

Tiron har i sitt doktorgradsarbeid hatt hovedfokus på Axl, en reseptor tyrosine kinase (RTK) som viser seg å ha betydning for mange typer kreft, deriblant brystkreft. Hun har undersøkt hvilken rolle Axl har i dannelsen av tumorer og påfølgende metastaser samt sammenhengen mellom reseptoren Axl og genregulering.

Arbeidet i avhandlingen viser at Axl-reseptoren i brystkreftceller er korrelert med dårligere prognose. Inhibering av Axl medfører en hindring av brystkreftceller sin evne til å spre seg til andre organer. Det er vist at Axl er påvirket av tumorcellene sine omgivelser, som fører til signalveier som er nødvendig for tumordannelse og tumorspredning. Hemming av Axl kan være en ny mulighet til å utvikle nye medikamenter mot brystkreft.

Personalia

Crina Tiron (f. 1977) er opprinnelig fra Romania og har fullført sin mastergrad i biologi ved University Alexandru Ioan Cuza, Iasi, Romania. Hun har i perioden 2008 - 2014 vært stipendiat ved Institutt for biomedisin, finansiert av Universitetet i Bergen. Veileder har vært professor James B. Lorens