Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Kronisk sykdom og evnenivå påvirker barns funksjon

Hilde Katrin Ryland disputerer tirsdag 13. januar 2015 for ph.d-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Social functioning and mental health in children: the influence of chronic illness and intellectual function».

Studiene som inngår i avhandlingen er basert på data fra Barn i Bergen-studien. Kronisk sykdom hos barn, og spesielt nevrologiske sykdommer, er forbundet med økt risiko for å utvikle psykiske og sosiale vansker. Samtidig tilstedeværelse av lavt evnenivå kan bidra til å øke denne risikoen. Formålet med avhandlingen var å få bedre kunnskap om hvordan kronisk sykdom og evnenivå påvirker barns psykiske helse og sosiale funksjon.

Resultatene viser at kronisk sykdom gir en fordoblet risiko for å utvikle en psykisk lidelse, og at nevrologisk sykdom gir en særlig økt risiko for sosiale vansker. Det bekreftes at evnenivå er nært knyttet til psykisk helse og sosial funksjon hos barn; høyere evnenivå er forbundet med mindre forekomst av psykiske lidelser og sosiale vansker. Dette gjelder både barn med og uten kronisk sykdom. Funnene understreker betydningen av å ta kognitiv funksjon i betraktning når en vurderer psykisk helse og sosial funksjon hos barn. Overlappet mellom nevrologiske tilstander, kognitive, psykiske og sosiale vansker oppfordrer til et bredt og tverrfaglig perspektiv når en undersøker og behandler barn, ikke minst i møte med barn som har en kronisk sykdom.

Personalia:

Hilde Katrin Ryland (f. 1979) er født og oppvokst i Bergen. Hun ble utdannet psykolog ved Universitetet i Bergen i 2007. I perioden 2008-2013 har hun vært stipendiat ved Det psykologiske fakultet/ Institutt for biologisk og medisinsk psykologi. Hun har også vært tilknyttet Regionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU), Uni Research, som har ansvar for Barn i Bergen-studien. Astri J. Lundervold har vært hovedveileder og Mari Hysing medveileder.