Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Fjellets innflytelse på nedbør fra global til lokal klima

Giulio Nils Caroletti disputerer 24. juni 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "A Linear Model for Orographic Precipitation in meteorological and climatological downscaling".

Nedbør er en av de viktigste bidragerne til vannets kretsløp. Nedbør er viktig for plante- og dyreliv  og for menneskeaktiviteter, fra jordbruk til vannkraft. Det kan også ha destruktive effekter som flom, jordras  og tørke.

Fra en faglig synspunkt, er nedbør er et komplisert værfenomen. Fjell og topografi har en spesielt stor innflytelse på nedbør, siden de tvinger luft til å heve seg vertikalt. Dette gjer at  lufttemperaturen synker og vannet fell ut av lufta slik at regn og snø lettere oppstå på “værsidene”  av åser og fjell.

Siden varm luft inneholder mer fuktighet enn kald luft, er spørsmålene “om” og “hvordan” global oppvarming kan påvirke nedbør i framtida meget viktige.

Siden nedbør i komplekst terreng er sterkt påvirka av hva som skjer på lokal skala av noen få kilometer, så er verken globale eller regionale klimamodeller riktig verktøy for å si noe detaljert om  disse spørsmålene. Caroletti har istedenfor brukt verktøy som har høyere oppløsing slik at effekter påvirket av de minste skalaene er inkludert. I denne avhandlingen er det brukt en lineær modell for orografisk nedbør som kan regne ut nedbør og analysere mulige grunner til nedbør på veldig høye oppløsninger (ned til 100 m).

Avhandlingen er basert på fire vitenskapelige artikler som viser hele prosessen fra evalueringen av nedbør og temperatur relaterte problemer med globale, regionale eller værvarsling modeller i Europa (fra Middelhavet til vest-Norge) til oppbyggingen av mulige måter å kjøre klimaanalyse av nedbør via den nevnte lineære modellen. Resultatene viser evnene den lineære modellen har til å reprodusere kjente klima og værforhold, og hvordan modellen kan bli brukt f.eks. til å evaluere lokale klimaendringer i nedbørmønsteret i vest-Norge.

Personalia:

Giulio Nils Caroletti ble født i Roma, Italia, i 1980, men moren er opprinnelig fra Ringebu i Gudbrandsdalen. Giulio tok master i fysikk på Universitetet i Modena i 2007. Like etter begynte han å jobbe med doktorgraden ved Geofysisk institutt, UiB. Han har jobbet som forsker ved Universitetet i Cagliari (Italia) og som lærer på Høyskolen i Telemark. Hovedveileder har vært dr. Idar Barstad.