Nye doktorgrader

Jubelfester: Da det dansk-norske eneveldet feiret seg selv

Thomas Ewen Daltveit Slettebø disputerer fredag 10.06.2016 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «In Memory of Divine Providence. A Study of Centennial Commemoration in Eighteenth-Century Denmark-Norway (1717-1760)».

Avhandlingen tar for seg jubileets historiske utvikling i tidlig moderne tid, da jubileumsfeiringer begynte å bli en del av det offentlige liv i Europa. Utgangspunktet er de protestantiske jubelfestene, hvorav den første ble feiret i 1617 til minne om Martin Luthers reformasjon. De opprinnelige jubelfestene var primært religiøse fester, hvis hensikt var å takke Gud for hans velgjerninger mot protestantene. Avhandlingen viser at det dansk-norske eneveldet var tidlig ute i europeisk sammenheng med å bruke jubelfester til å markere hendelser i rikenes politiske historie som ikke var direkte knyttet til Luther og reformasjonen. Den viser også hvordan eneveldet brukte jubileene til å iscenesette og formidle forestillinger om rikenes fortid til befolkningen, med særlig vekt på prestenes sentrale rolle som formidlere mellom kongemakt og undersått.

Primært undersøkes dansk-norske jubelfester: 200-årsjubileet for Luthers reformasjon (1717), 200-årsjubileet for reformasjonen i Danmark-Norge (1736), kongedynastiets 300-årsjubileum (1749) og 100-årsjubileet for innføringen av eneveldet (1760).  Gjennom en analyse av mer enn 200 prekener vises det at prestene fremstilte rikenes historie som en fortelling om hvordan Guds forsyn hadde grepet inn i historiens gang til fordel for den oldenborgske kongeslekt. Avhandlingen bidrar også med nye innsikter om prekeners fremføring og resepsjon på 1700-tallet.

Det undersøkes hvordan praksisen med å markere historiske hendelser med jubileer endret seg i løpet av den tidlig moderne perioden. Jubelfestene forble religiøse fester gjennom hele 1700-tallet, men tok til seg elementer fra barokkens festkultur og eneveldets kongeideologi. De beveget seg gradvis fra kirkerommet og ut i gatene, og ble i økende grad feiret med fyrverkeri, teaterforestillinger og middagsselskap. Dermed ble 1700-tallet en overgangsfase i jubileets historie, fra 1600-tallets religiøse fester mot 1800-tallets nasjonale jubileer.

Personalia:
Thomas Ewen Daltveit Slettebø (f. 1983) er utdannet historiker ved Universitetet i Bergen. Han fullførte bachelorgraden i 2005 og mastergraden i 2007. I 2010 ble han stipendiat ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap. Slettebø har arbeidet med en rekke emner fra skandinavisk historie i tidlig moderne tid, med særlig vekt på dansk-norsk kulturhistorie og politisk historie under eneveldet (1660-1814). For tiden forsker han på Ludvig Holbergs historiske forfatterskap.