Hjem
  • E-postAsbjorn.Gronstad@uib.no
  • Telefon+47 55 58 31 64+47 922 00 301
  • Besøksadresse
    Fosswinckelsgate 6
    Postboks 7802
    5007 Bergen
    Rom 
    616
  • Postadresse
    Postboks 7802
    5007 Bergen

For tiden holder jeg blant annet på med følgende prosjekter:

* Film and the Ethical Imagination - en bok om estetisk form og etikk i kunst-og dokumentarfilm. Forventes ferdigstilt i 2016.

* Seeing Whole: Toward an Ethics and Ecology of Sight - en antologi redigert med Mark Ledbetter om bilder og synsøkologier. Publiseres av Cambridge Scholars Publishing i løpet av 2015.

* Biovisual Ethics - et bildeteoretisk prosjekt om biopolitiske og etiske spørsmål i samtidens visuelle kultur.

Images and Gestures - en antologi med Øyvind Vågnes og Henrik Gustafsson, forventes ferdigstilt i 2016.

* Sites of Opacity in Visual Culture - et bokprosjekt i tilknytning til prosjektet "The Power of the Precarious Aesthetic," finansiert av Det Frie Forskningsråd.

MEVI301: Medietekster - teori og analyse

MEVI213: Film - historie og analyse

MEVI321: Filmteori

MEVI326: Filmanalyse

MEVi327: Mediekulturen sine bilde

MEVI328: Medieestetikk - teori og analyse

Bøker
  • Grønstad, Asbjørn; Gustafsson, Henrik; Vågnes, Øyvind. 2017. Gestures of Seeing in Film, Video and Drawing. Routledge. 157 sider. ISBN: 9781138673847.
  • Grønstad, Asbjørn. 2016. Seeing Whole: Toward an Ethics and Ecology of Sight. Cambridge Scholars Publishing. 291 sider. ISBN: 1443887072.
  • Grønstad, Asbjørn. 2016. Film and the Ethical Imagination. Palgrave Macmillan. 260 sider. ISBN: 9781137583734.
  • Grønstad, Asbjørn. 2014. Cinema and Agamben: Ethics, Biopolitics and the Moving Image. Bloomsbury Academic. 248 sider. ISBN: 9781623564360.
  • Gustafsson, Henrik; Grønstad, Asbjørn. 2014. Cinema and Agamben: Ethics, Biopolitics and the Moving Image. Bloomsbury Academic. 248 sider. ISBN: 978-1-62356-436-0.
  • Grønstad, Asbjørn; Gustafsson, Henrik. 2012. Ethics and Images of Pain. Routledge. 350 sider. ISBN: 978-0-415-89382-4.
  • Grønstad, Asbjørn; Henrik, Gustafsson. 2012. Ethics and Images of Pain. Routledge. 238 sider. ISBN: 9780415893824.
  • Gustafsson, Henrik; Grønstad, Asbjørn. 2012. Ethics and Images of Pain. Routledge. 238 sider. ISBN: 978-0-415-89382-4.
  • Grønstad, Asbjørn. 2011. Screening the Unwatchable: Spaces of Negation in Post-Millennial Art Cinema. Palgrave Macmillan. 213 sider. ISBN: 978-0-230-24894-6.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2010. Coverscaping : discovering album aesthetics. Museum Tusculanums Forlag. 210 sider. ISBN: 9788763507745.
  • Grønstad, Asbjørn. 2008. Transfigurations: Violence, Death and Masculinity in American Cinema. Amsterdam University Press. 274 sider. ISBN: 978-90-8964-030-7.
  • Grønstad, Asbjørn; Johannessen, Lene M. 2005. To Become the Self One Is: A Critical Companion to Drude Krog Janson's A Saloonkeeper's Daughter. Nova Science Publishers, Inc.. 210 sider. ISBN: 82-7099-405-7.
Tidsskriftartikler
  • Gustafsson, Henrik; Vågnes, Øyvind; Grønstad, Asbjørn. 2016. Gestures of Seeing. Objektiv. Tidskrift for kamerabasert kunst. 13: 8-11.
  • Grønstad, Asbjørn. 2015. Editorial, Changing Screen Cultures. American, British and Canadian Studies Journal. 24: 3-4.
  • Grønstad, Asbjørn. 2015. "Birth of a Nation" - ein rasistisk klassikar fyller hundre". Vox publica. Publisert 2015-02-06. doi: http://voxpublica.no/2015/02/birth-of-a-nation-ein-rasistisk-klassikar-fyller-hundre/
  • Grønstad, Asbjørn. 2015. Eit Globalt Perspektiv på Humaniora. På Høyden - nettavis for Universitetet i Bergen. Publisert 2015-01-22.
  • Gustafsson, Henrik; Grønstad, Asbjørn. 2015. Editorial: American, British and Canadian Studies, special issue: “Changing Screen Cultures: New Archaeologies, Ecologies, Topologies.”. American, British and Canadian Studies Journal. 24.
  • Grønstad, Asbjørn. 2013. "Abbas Kiarostami's Shirin and the Aesthetics of Ethical Intimacy". Film Criticism. 37: 22-37.
  • Grønstad, Asbjørn. 2013. Den Ekstreme Humanismen - Ubehag på Film. Bergen filmklubb/Cinemateket USF. 4. 52-55.
  • Grønstad, Asbjørn. 2013. Zero Dark Thirty og den nye revisjonismen. Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 4: 126-128.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2013. Leder. Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 4: 73-74.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2013. Om Skriving, Teori og Vitenskap: Intervju med Bruno Latour. Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 4: 112-116.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2013. Leder. Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 4.
  • Grønstad, Asbjørn. 2012. Ekphrasis refigured: writing seeing in Siri Hustvedt's What I Loved. Mosaic. 45: 33-48.
  • Grønstad, Asbjørn. 2012. Is there a transmedial dispositif? : aesthetic epistemes and the question of disciplinarity. Nordic Journal of Aesthetics. 42. 32-49.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2012. "Leder". Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 3: 1-2.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2012. "Objekt og Nettverk: Et Møte med David Joselit". Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 3: 52-59.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2012. "Now! Visual Culture: The International Association of Visual Culture Studies, New York City, 31. mai - 2. juni 2012". Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 3: 112-132.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2012. "Leder". Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 3: 73-73.
  • Grønstad, Asbjørn. 2011. "Utsnitt av en Elegisk Epistemologi". Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 2: 4-19.
  • Grønstad, Asbjørn. 2011. Leder. Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 2: 1-3.
  • Grønstad, Asbjørn. 2011. "Bak Kameraet: Intervju med Mieke Bal (andre del)". Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 2: 62-67.
  • Grønstad, Asbjørn. 2011. "Is There a Transmedial Dispositif? Aesthetic Epistemes and the Question of Disciplinarity.". Nordic Journal of Aesthetics. 42: 32-49.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2011. "Interview with Greil Marcus and Werner Sollors". Journal of American Studies. 45: 5-29. doi: http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=1&fid=8195800&jid=AMS&volumeId=45&issueId=01&aid=8195798&bodyId=&membershipNumber=&societyETOCSession=
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2011. "Leder.". Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 2: 85-86.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind; Marcus, Greil; Sollors, Werner. 2011. INTERVIEW WITH GREIL MARCUS AND WERNER SOLLORS. Journal of American Studies. 45. 25 sider.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2010. Leder. Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 1: 1-2.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2010. "Leder". Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 1: 81-82.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2010. "Questionnaire: Hva er Visuell Kultur?". Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 1: 30-43.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2010. The 2010 Visual Culture Studies Conference. Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 1: 165-166.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2010. "Migrasjonstenkeren: Et intervju med Mieke Bal". Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 1: 46-54.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2010. "Vi må gi fortiden lov til å eldes:" Intervju med Michael Ann Holly". Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 1: 144-151.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2010. "Visuell Kultur, og Hvorfor vi skal være skeptiske: Et Intervju med James Elkins.". Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 1: 55-63.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2010. "Ut av seg sjølv". Morgenbladet. 190: 40-41. Publisert 2010-06-11.
  • Grønstad, Asbjørn. 2009. "Film Heile Dagen Lang.". På Høyden ( UiBs nettavis). Publisert 2009-10-20. doi: http://nyheter.uib.no/?modus=vis_kronikk&id=44771
  • Grønstad, Asbjørn. 2009. Sosiopatiens anatomi - Michael Haneke og Das Weisse Band. På Høyden ( UiBs nettavis). Publisert 2009-12-21.
  • Grønstad, Asbjørn. 2009. Eyes Upside Down: Visionary Filmmakers and the Heritage of Emerson. American Studies in Scandinavia. 41: 130-134.
  • Grønstad, Asbjørn. 2009. Publisering og språk, revisited. Norsk Medietidsskrift. 16: 177-179.
  • Grønstad, Asbjørn. 2009. "Nighthawks at the Diner: Wong Kar-Wai's My Blueberry Nights". American, British and Canadian Studies Journal. 12. 106-112.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2009. Litt om med(ie)vitskap. Norsk Medietidsskrift. 16: 390-392.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2009. "Litt om med(ie)vitskap.". Norsk Medietidsskrift. 16: 390-392.
  • Grønstad, Asbjørn. 2008. "Eit Forsøk på å oppsummere den evigvarande tellekantdebatten". Prosa - tidsskrift for skribenter. 14: 62-63.
  • Grønstad, Asbjørn. 2008. "Jean-Luc Godard". The literary encyclopedia. Publisert 2008-08-26.
  • Grønstad, Asbjørn. 2008. "Teljekantar og Teljefantar: Om Forsking, Formidling og den Tospråklege Fordringa". Syn og Segn. 115: 62-77.
  • Grønstad, Asbjørn. 2008. Downcast eyes: Michael Haneke and the cinema of intrusion. Nordicom Review. 29: 133-144.
  • Grønstad, Asbjørn. 2008. "Portrett av eit Augeblikk". Klassekampen. 40: 12-13. Publisert 2008-10-04.
  • Grønstad, Asbjørn. 2008. "Filosofen for en komparativ estetikk". Norsk Filosofisk Tidsskrift. 43: 260-263.
  • Grønstad, Asbjørn. 2008. "Tact and Tactility: On Jane Campion's In the Cut.". American, British and Canadian Studies Journal. 10. 237-249.
  • Grønstad, Asbjørn. 2008. 'No One Goes to the Movies Anymore:' Cinema and Visual Studies in the Digital Era. Kinema. A journal for film and audiovisual media. 30. 5-16.
  • Grønstad, Asbjørn. 2008. "Downcast Eyes: Michael Haneke and the Cinema of Intrusion". Nordicom Review. 29: 133-144.
  • Grønstad, Asbjørn. 2008. New American Cinema. The literary encyclopedia.
  • Grønstad, Asbjørn. 2007. Disiplin og Purisme: Eit Essay om Transmedial Kultur. Norsk Medietidsskrift. 3. 227-243.
  • Grønstad, Asbjørn. 2007. "Abu Ghraib i den visuelle kulturen". Klassekampen. 39: 8-17. Publisert 2007-06-11.
  • Grønstad, Asbjørn. 2007. "Disiplin og Purisme: Eit essay om transmedial kultur". Norsk Medietidsskrift. 14: 227-247.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2007. Mot ein ny biletvitskap: Intervju med W.J.T. Mitchell. Norsk Medietidsskrift. 14: 71-81.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2007. "Intervju med Martin Jay". Agora : Journal for metafysisk spekulasjon. 25: 181-197.
  • Grønstad, Asbjørn. 2006. Denis Johnson's postmodern Lazarus: Transforming faith in 'Resuscitation of a Hanged Man'. American Studies in Scandinavia. 38: 66-77.
  • Grønstad, Asbjørn. 2006. Abject Desire: Anatomie de l'enfer and the unwatchable. Studies in French Cinema. 6: 161-169.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2006. An Interview with W.J.T. Mitchell. Image [&] Narrative. 15.
  • Grønstad, Asbjørn. 2005. Filmmaktens Fysiognomi? Anmeldelse av Christian Refsum & Eivind Røssaak, Kyssing og Slåssing: Fire Kapitler om Film. Norsk Medietidsskrift. 12: 352-357.
  • Grønstad, Asbjørn. 2005. Looking In: William Carlos Williams and the Image-Text. Estragon. 2. 9-15.
  • Grønstad, Asbjørn. 2005. "Straw Dogs and the Aesthetics of Violence (II)". American, British and Canadian Studies Journal. 6: 65-79.
  • Grønstad, Asbjørn. 2005. Om Minnet, Historia, Gløymsla: Godards Eloge de l'amour. Replikk. 20. 34-46.
  • Grønstad, Asbjørn. 2005. Tiresijin pogled: Joyce, Rossellini iikonologija mrtvih. Ljetopis: Croatian Film Journal. 42.
  • Grønstad, Asbjørn. 2005. Wonders of the Invisible World: The Handsome Family and the Topographical Uncanny. Chapter & Verse. 3.
  • Grønstad, Asbjørn. 2005. Coppola's Exhausted Eschatology: Apocalypse Now Reconsidered. Nordic Journal of English Studies. 4: 121-136.
  • Grønstad, Asbjørn. 2004. Straw Dogs and the Aesthetics of Violence (1). American, British and Canadian Studies Journal. 5: 201-217.
  • Grønstad, Asbjørn. 2004. Murnau og Soloppgangen. Bergens Tidende. 37-37. Publisert 2004-11-18.
  • Grønstad, Asbjørn. 2004. Anatomy of a Murder: Bazin, Barthes, Blow-Up. The Film Journal. 9: 10.
  • Grønstad, Asbjørn. 2003. Gathering at the River: Ford, Peckinpah and the Failure of the Communal. American Studies in Scandinavia. 35: 51-67.
  • Grønstad, Asbjørn. 2003. One-Dimensional Men: Fight Club and the Poetics of the Body. Film Criticism. 18: 1-23.
  • Grønstad, Asbjørn. 2003. Mean Streets: Death and Disfiguration in Hawks's Scarface. Nordic Journal of English Studies. 2: 385-409.
  • Grønstad, Asbjørn. 2002. Fortolkningens Hegemoni: Om Filmkritikkens Usynliggjøring av Estetikken. Z filmtidsskrift. 78: 30-37.
  • Grønstad, Asbjørn. 2002. Back to Bazin?: Filmicity in the Age of the Digital Image. Popular Culture Review. 13: 11-23.
  • Grønstad, Asbjørn. 2002. The Appropriational Fallacy: Grand Theories and the Neglect of Film Form. www.Film-Philosophy.com. Publisert 2002-08-30.
  • Grønstad, Asbjørn. 2002. The Gaze of Tiresias: Joyce, Rossellini and the Iconology of the Dead. Nordic Journal of English Studies. 1: 233-248.
  • Grønstad, Asbjørn. 2001. Topographies of Defeat: Masculinity and Desolation in Fat City and Junior Bonner. Kinema. A journal for film and audiovisual media. 16. 33-48.
  • Grønstad, Asbjørn. 2001. Straitjacketing the Image: Illocutionary Writing and the Obstruction of Cine-Semiosis in Hawks' Scarface. Redoubt. 29: 109-116.
  • Grønstad, Asbjørn. 2001. Violence as Form and Rhetoric: Peckinpah's The Wild Bunch. American, British and Canadian Studies Journal. 4: 212-227.
  • Grønstad, Asbjørn. 1999. Tid, Bevegelse og Narrasjon i Film. Bordwells Neoformalisme i Lys av Deleuzes Cinesofi. Replikk. 5: 105-118.
  • Grønstad, Asbjørn. 1999. "Tid, bevegelse og narrasjon. Bordwells neoformalisme i lys av Deleuzes cinesofi". Replikk. 5: 105-118.
Rapporter/avhandlinger
  • Grønstad, Asbjørn. 2003. Transfigurations: Violence, Death, and Masculinity in American Cinema.
Bokkapitler
  • Grønstad, Asbjørn; Gustafsson, Henrik; Vågnes, Øyvind. 2017. Gestures of Seeing. Kapittel 1, sider 1-12. I:
    • Grønstad, Asbjørn; Gustafsson, Henrik; Vågnes, Øyvind. 2017. Gestures of Seeing in Film, Video and Drawing. Routledge. 157 sider. ISBN: 9781138673847.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2017. Images and their Incarnations: An Interview with W.J.T. Mitchell. Kapittel 10, sider 182-194. I:
    • Purgar, Kresimir. 2017. W.J.T. Mitchell's Image Theory: Living Pictures. Routledge. 296 sider. ISBN: 9781138185562.
  • Grønstad, Asbjørn. 2016. Refigurations of Walden: Notes on Contagious Mediation. Chapter 9, sider 207-222. I:
    • Paulson, Sarah J; Malvik, Anders Skare. 2016. Literature in Contemporary Media Culture. Technology -- Subjectivity -- Aesthetics. John Benjamins Publishing Company. 265 sider. ISBN: 9789027201294.
  • Grønstad, Asbjørn. 2016. Slow Cinema and the Ethics of Duration. 19, sider 273-284. I:
    • Luca, Tiago de; Jorge, Nuno Barradas. 2016. Slow Cinema. Edinburgh University Press. 332 sider. ISBN: 9780748696024.
  • Grønstad, Asbjørn. 2016. Transaesthetic Temporalities: Ekphrasis and the Poetics of Deceleration. Chapter 10, sider 223-236. I:
    • Paulson, Sarah J; Malvik, Anders Skare. 2016. Literature in Contemporary Media Culture. Technology -- Subjectivity -- Aesthetics. John Benjamins Publishing Company. 265 sider. ISBN: 9789027201294.
  • Grønstad, Asbjørn. 2015. "Farwell to Visual Studies - Comment". Responses, sider 225-227. I:
    • Elkins, James. 2015. Farewell to Visual Studies. Penn State University Press. 371 sider. ISBN: 9780271070773.
  • Grønstad, Asbjørn. 2015. "'Nothing Ever Ends:' Angelopoulos and the Image of Duration". Chapter 17. I:
    • Koutsourakis, Angelos; Stevens, Mark. 2015. The Cinema of Theo Angelopoulos. Edinburgh University Press. 336 sider. ISBN: 9780748697953.
  • Grønstad, Asbjørn. 2015. Here is a Picture of No Country: The Image Between Fiction and Politics in Eric Baudelaire's Lost Letters to Max. Kapittel 7, sider 119-128. I:
    • Tygstrup, Fredrik; Michelsen, Anders. 2015. Socioaesthetics: Ambience - Imaginary. Brill Academic Publishers. 225 sider. ISBN: 9789004246270.
  • Grønstad, Asbjørn; Gustafsson, Henrik. 2014. Giorgio Agamben and the Shape of Cinema to Come. Kapittel, sider 1-17. I:
    • Grønstad, Asbjørn. 2014. Cinema and Agamben: Ethics, Biopolitics and the Moving Image. Bloomsbury Academic. 248 sider. ISBN: 9781623564360.
  • Grønstad, Asbjørn. 2013. Enfolded by Cinema: The Transvisual Gaze in Tsai Ming-liang's Visage. Chapter 12, sider 189-200. I:
    • Kristensen, Tore; Michelsen, Anders; Wiegand, Frauke. 2013. Transvisuality - The Cultural Dimension of Visuality. Boundaries and Creative Openings. Liverpool University Press. 256 sider. ISBN: 9781846318917.
  • Grønstad, Asbjørn. 2013. Haneke’s Amour and the Ethics of Dying. Kapittel. I:
    • Sullivan, Daniel. 2013. Death in Classic and Contemporary Film: Fade to Black. Palgrave Macmillan. 276 sider. ISBN: 978-1137276889.
  • Grønstad, Asbjørn. 2012. "Writing Seeing: Transaesthetic Resonances in Still Life with Oysters and Lemon and Point Omega". Kapittel, sider 32-41. I:
    • Olinto, Heidrun; Olinto, Heidrun. 2012. Literatura e criatividade. 7Letras. 160 sider. ISBN: 9788575779552.
  • Grønstad, Asbjørn; Henrik, Gustafsson. 2012. "Introduction.". Introduksjon, sider xv-xxiii. I:
    • Grønstad, Asbjørn; Henrik, Gustafsson. 2012. Ethics and Images of Pain. Routledge. 238 sider. ISBN: 9780415893824.
  • Grønstad, Asbjørn. 2011. On the Unwatchable. Kapittel 15, sider 192-205. I:
    • Horeck, Tanya; Kendall, Tina. 2011. The New Extremism in Cinema: From France to Europe. Edinburgh University Press. 242 sider. ISBN: 9780748641604.
  • Grønstad, Asbjørn. 2010. Dead Time, Empty Spaces: Landscape as Sensibility and Performance. Artikkel, sider 311-331. I:
    • Sætre, Lars; Lombardo, Patrizia; Gullestad, Anders Marcussen. 2010. Exploring Textual Action. Aarhus Universitetsforlag. 439 sider. ISBN: 9788779344600.
  • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2010. Introduction. Introduksjon, sider 9-19. I:
    • Grønstad, Asbjørn; Vågnes, Øyvind. 2010. Coverscaping : discovering album aesthetics. Museum Tusculanums Forlag. 210 sider. ISBN: 9788763507745.
  • Grønstad, Asbjørn. 2009. The Decay of Fiction and the Poetics of Pastness. Artikkel, sider 209-218. I:
    • Clarke, David B.; Pfannhauser, Valerie Crawford; Doel, Marcus A. 2009. Moving Pictures/Stopping Places: Hotels and Motels on Film. Rowman & Littlefield Publishers. 400 sider. ISBN: 9780739128558.
  • Grønstad, Asbjørn. 2007. Isaac Julien's looking for Langston and the limits of the visible world. Kapittel, sider 119-131. I:
    • Rønning, Anne Holden; Johannessen, Lene M. 2007. Readings of the Particular: The Postcolonial in the Postnational. Rodopi. 262 sider. ISBN: 978-90-420-2163-1.
  • Grønstad, Asbjørn. 2006. Narrative's Scar: Violence and Subjectivity in Fight Club. Part II, sider 229-247. I:
    • Jarab, Josef. 2006. America in the Course of Human Events: Presentations and Interpretations. 306 sider. ISBN: 9053839925.
  • Grønstad, Asbjørn. 2003. The Lying Game? Historical Films and the Re-Invention of the "Past". I:
    • Rollins, Peter C. 2003. 2001-02 Film and History CD-ROM Annual. ISBN: 0-9641755-9-2.
  • Grønstad, Asbjørn. 2003. As I Lay Dying: Violence and Subjectivity in Reservoir Dogs. 23-43. I:
    • Bjørk, Eva Lambertsson; Knutsen, Karen Patrick; Vestli, Elin Nesje. 2003. Modi Operandi: Perspektiver på Kriminallitteratur. ISBN: 82-7825-123-1.
  • Grønstad, Asbjørn. 2001. Peckinpah's Walden: The Violent Indictment of 'Civilization' in The Wild Bunch. 167-186. I:
    • Herzogenrath, Bernd. 2001. From Virgin Land to Disney World. Nature and Its Discontents in the USA of Yesterday and Today. ISBN: 90-420-1406-7.
  • Grønstad, Asbjørn. 2001. To Fail Better: Production and Rhetoric in Curtiz' and Richardson's Light Brigades. 97-112. I:
    • Lie, Ulf; Rønning, Anne Holden. 2001. Dialoguing on Genres. ISBN: 82-7099-326-3.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

Professor

Nomadikon: New Ecologies of the Image